Monday, August 17, 2015

kelate - kedah - penang - kl

raya dah abes, aku punya citer cuti raya yang nan hado ni blom gak abes mengarang lagi. aku tak tau la, semangat berblog tak mcm muda² dulu. haishhhhh entah la. 

raya ke 2 sebelum gerak ke kedah, kami singgah kebun pakcik aku. sayang skali tahun ni musim doyan tak menjadi. kalu tidak penuh doyan kat tepi tangga kampung. kalu tak kerana doyan, nak kebun utk ape aku tyer mak aku. dia cakap nk tgk hasil petai. 

tudiaa petai. aku punya tekejut tgk byk giler petai, gemok² lak tu. ni bawak balik kl jual pun laku ni. memasing amek buat stok, aku je idak. laki aku tk mkn petai, takat aku je nak mkn, takyah la beriya nak amek sgt. minta ngan mak aku pun cukup. 

tu la pakcik aku. dia mmg rajin bekebun. hari tu dia kirim manggis ngan rambutan, kalu musim doyan pon sama, dia mesti kirim jgk utk kami. yang laki aku pegang tu, kalu boleh mak aku nak semua tu. tamak tau maktok tu. hahahaha

 adik ipar aku sorang ni mmg hantu petai. ape bau yang kau dapat tu raihan? hahahaha

 dari kebun kami terus naik grik. sejuk giler cuaca hari tu. syokkk je layan kabus.

 sekali sangkut daaaa. lama lak tu. ade xsiden pulak.

 kami ke kedah ade kenduri kawen adik kak sue dan kenduri doa selamat utk mak ngan ayah kak sue yang menunaikan haji hari ni. kenduri kawen ade sup gear box uolsss... 

 aku tak reti makan, takat amek isi² tu je aku mampu. nak korek yang dalam tu aku tak reti.

baju biru tu la mak ngan ayah kak sue. kami panggil maktok ngan tok baba. mak ngan ayah aku mmg close ngan keluarga kak sue. kami kat kedah tok baba sewakan homestay, puas hati dok homestay tu weh. 6 bilik ade. takyah gadoh, semua tido dalam bilik. hahahaha

 selemat menunaikan ibadah haji buat maktok dan tok baba. semoga dapat haji yang mabrur. 

 adik ipar aku beli roti canai 30 keping. dah kenapa byk bebeno. 

family aku semua dah balik kl. pakcik makcik aku dah balik ke kelantan semula. adik aku si bonda tu balik siam. memasing dh bawak haluan termasuk aku 3 branak. kami ke penang sambung cuti.

 plan last minute laki aku la ni. tetiber je ajak masuk penang. hotel pun main terjah je. 

dia yang soh aku amek gambar dia tgh menulis. 

 petang tu layan budak ni je la.



 syoknye... ngumah sape la tu...








 sampai tenganga awek tk belakang tu nengok buntut kamu dik oi. hahahaha



 aku tkde mood nak berendam. pulun nengok fb, kt kg takde masa.

 malam tu pekena nasi kandar berator. sampai tertido nunggu kedai bukak.

 satu mlm jek kat penang. ikut hati nak stay perak pulak. tapi tak jadi, atee jiwa dah penat.

 budak ni pulun tido dari penang sampai perhentian behrang. elok la pun, tak le bising nak begaduh je ngan aku keje dia. 

 malam tu tak lena la nak tido. pulun la upin ipin sampai ngantuk balik. 

 patutnya aku nak cancel cuti 2 hari, tapi mcm penat la plak. dok ngumah tak buat ape, aku masak la asam pedas ikan tenggiri. 





sekian. aku pun tak tau ape yang menarik citer aku hari ni. semoga terhibur. hahahaha

21 dok ngomen:

Lea Ismail said...Reply To This Comment

geram tengok petai tu...buat tumis ngan udang sedap tu

Falsya said...Reply To This Comment

astaga petaiiiiiii..bestnyeeee..makan mentah gitu cicah ngan cilipadi tumbuk ngan ikan bilis, makan ngan ikan goreng garing2, nasi panas2, perghhhh!...sodapppp wooooooo..

Kakzakie said...Reply To This Comment

Petai tengah musim sekarang ni - kebun bapak kakak pun banyak.
Kerja bersihkan bilik air lebih sikit kalau makan petai ni.

sue mohamed said...Reply To This Comment

jauh perjalanan tu

lieyalatif said...Reply To This Comment

gile meriahhhh weiii...petai gemok2 tu buat aku tebeliak bijik mate...aku ni suke petai...kalo dpt petai mmg diet aku kelaut dalam...aku bantai makan nasi berpinggan2 hahaahahahaah.....

Nieyl said...Reply To This Comment

Salam...
Singgah petang...
Peh!petai.......

Rizziela said...Reply To This Comment

syoknya kalau balik kg ada kebun

Rizziela said...Reply To This Comment

syoknya kalau balik kg ada kebun

Pokok Manggis Depan Rumah said...Reply To This Comment

Memang seronk balik raya. Yang bestnya raya kali ni dalam musim buah juga. Dua-dua boleh makan sekali, kuih raya dan buah-buahan.

OhPanduan said...Reply To This Comment

Cantik buah petai tu. Isi dia besar-besar.

Mashitah Mamat said...Reply To This Comment

petai stok sebulan tu..adoii, sedap nyaaa..

Fazleyatul Aini said...Reply To This Comment

fuhhh qausar dah macam model maskulin pose tepi kolam hahaha

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

Berjalan sakan..syiok..penang mmg heaven

idzwa kamaruddin said...Reply To This Comment

wahhh best nyer weyyy aku rase aku dah lama tak pegi jalan!!

Eye_nee said...Reply To This Comment

Amboi mak aii..gemuk2nya petai tu beb...hakak pun tak berapa mkn petai ni..tp Yana dgn En Minang akk kat umah tu kemain berhantu...

Puteri Yusof said...Reply To This Comment

PETAI tu paling WIN!!!

SERTAI YOUNG ENTERPRENEUR PROGRAM

norhidana miswan said...Reply To This Comment

engko pas raya mls nk update blog ek... cubit kang

merata malaysia ko jelajah yek kak.... dr kelantan ke kedah penang lak tu.... mmg serata malaysia lah gitu...

aduh petai tuh mmg win lah,.... kalu sebanyak tuh aku dpt... meniaga sambal petai la jwbnyer aku....

geram ngn anak teruna ko tuh... makin pandai posing dia

wahida said...Reply To This Comment

aku tak tahan tengok sup gearbox jah oiiii...

yoorin melacolea said...Reply To This Comment

petaiii tuuu.. tengok sup gear box tu lagi laaa..hamboiii

yanie yusuf said...Reply To This Comment

tu dia petai.. besar2 dan banyak nya...seronok dapat ke Penang.. Nak bercuti kesana plak nanti..

aizamia3 said...Reply To This Comment

Terbayangkan kepenatannya tapi kalau sesekali cuti macam ni memang pueh hati.. sampai ke utara jalannya.. ;)