Tuesday, April 1, 2014

jalan² kuala selangor ; karipap gergasi, cendol borhan & bukit melawati

pagi hari kejadian, kami bangun awal pagi. dak qausar pun tekulat² muka nak kena mandi awal. kesian dia. merengek jugak la tapi bila aku cakap, jom mandi nnt kita makan ayam. terus suker dan gumbira. hahaha.. dah siap² semua, kami kuar basuh kete dan bekpes dulu.

seperti yang dijanjikan, maka hidangan pagi anak raja sorang ni harusla ade ayam. sebelum sampai nasi lemak dia ratah ayam goreng dulu. hadap tak kata ape dah...

pulun nasi dan ayam goreng adalah nikmat bagi dia. makan ye nak... mami suker tgk kamu makan. eh, bukan mami je.. kawan² mami pun suker tgk cara kamu makan. gelojoh sangat. kalu boleh lima jari nak masuk dalam mulut semua. hahahaha

kami pulun nasi lemak siap bungkus. sedap plak walau nampak simple. 

dah kenyang, kete dah cantek, kami gerak balik umh dulu. mandikan lagi sekali dak qausar sebab satu badan dah bau ayam, punggah barang² masuk kete, clearkan umh skit² pastu gerak. otw nak tunggu kawan aku kat shell taman layang², dak qausar dah haus susu. nasib baik aku dah siap² buat kat ngumah. kalu tidak, selagi tak dapat selagi tu dia berzikir kat batang idung aku. 

sampai shell, meh selfie jap dik. sekali tgk balik gambar, eh.... ada dedi skali le.. hehehe.. dedi nmpk mcm brad pitt kan... muahahaha... muntah! 

dia ngantok dah... elok pun dia tido, kalu tak dia melasak dan suker kacau dedi dia drive. pastu melalak nak dok atas pangku dedi... eh, jalan jauh tak boleh la dik. tido ye, nnt sampai mami kejut. 

tu, kawan aku si nor kat belakang. pestaim kami konvoi bekeluarga. seronok plak rasa. 

laki aku gini la, dia mmg suker bawak kete silang kaki sebelah. tapi tgk jalan gak la.. dah masuk jalan kampung atau jalan tak bz boleh le dia buat gini. kalu hiway aku yang bezikir tak brenti nnt dok marah kat dia. 

aku dah pesan awal², masuk je kuala selangor cari orang jual karipap gergasi. aku nak rasa kesedapan karipap yang menjadi topik hangat blogger² lain. so kami pun brenti la kat gerai ni.

ada pulut panggang jugak. aku ingat laki aku beli, sekali hampeh. aku tak turun sebab dak qausar kan tido atas riba aku. laki aku ngan nor je yang turun. aku tgk depa dua dok mengekek gelak. ape yang kelakar pon tak tau. 

gambar ni nor yang amek. amboi korang... beramas mesra ye... hehehe

oooo pilihan JJCM ke... ermmm.... mesti sedap ni!

laki aku cakap, abang dua orang ni ramah sangat. ok, dah bungkus, moh cari cendol borhan plak.

sampai pun... ni pestaim aku pekena cendol borhan, sebelum ni aku pekena cendol bakar. so mari tukar selera.

kemain kau posing kan nor. ala² kesuma dewi gitu. hahaha... laki kau dah kenapa. gagah betul cara dia bediri. sedih aku tgk kemah kat cendol borhan ni. kalu ujan mau basah kastemer. hehehe... jgn risau, depa tgh buat kedai makan baru. nmpk tak.. dalam proses pembinaan. so selesa la lepas ni.

sementara tunggu cendol sampai, moh rasa kepap gegasi dolu... omakkk aiii... ni makan berjemaah pun konyang ni...

dah nak sama besar ngan muka anak aku. hahaha

gaduh laki bini pun sodap kalu dapat baling kepap kena kat batang idung. : 0

cepat sikit dik, tekak dah haus bebeno ni

nor oder laksa... boleh tahan la laksa dia. tapi kuah tak brapa panas sangat.

cendol durian yang urrrmmppppp!!! nikmat tak tekata. sedap kemain!

isi kepap gegasi ni banyak betul. seketul² daging dia. kalu ayam, seketul² ayam dia. puas hati! nasib baik laki aku beli lebih, boleh layan kat hotel nnt. 

ni kali ke dua aku datang bukit melawati. sebelum tu aku dah penah singgah masa lepas pekena cendol bakar. masa tu kami pegi berdua je, dak qausar kecik lagi, tinggal ngan maktok. so kali ni saje bawak anak² tgk lotong. 

bila nampak pemandangan laut, aku terus terbayang MH370. apelah sebenarnya yang terjadi kan. panas mengelip weh masa ni.

dah tak nampak mata aku, pedih kepanasan. 

ko tgk pipi anak aku... dia bukan boleh kena panas, terus merah mcm pakai blusher. anak² nor tanyer, ngape pipi qausar merah, aku jawab sbb dia banak kat london, tak biasa kena panas. hahaha... anak² kawan aku melopong dengar jawapan aku. kakakaka...

pelik qausar tgk peel kami berdua. dah kenapa mak aku tetiber gedik perangai masa ni. hahaha... aku bukan boleh kalu bekepit ngan si nor ni. mula perangai tak semegah usia. hahaha

qausar tekinja² dapat tgk lotong. aku rasa, kalu bagi dia kuar dari kete, mau dia pegi pelok kot lotong² tu. hahaha... depa dok gayut kat pencawang tu, tak kejong ke... takot lak aku nengok sebab ada yang tgh kendong anak. ko nmpk lotong dua ekor kat bawah tu. sekor tu tgh korekkan vontot pasangan dia. muahahaha...

ok, kepap gegasi udah, cendol bakar sudah, bukit melawati sudah... kami gerak ke hotel plak, tak tahan badan dah mcm lekat air gula. dapat mandi dan berehat kejap jadi la sebelum start xtvt petang plak. n3 selanjutnya bersambung selepas ini. 

citer jalan² kuala selangor aku sebelum ni kat sini.

28 dok ngomen:

:: idzwa :: said...Reply To This Comment

alaaaaaa..saje nak bagi aku terliur karipap tu kan!

Fazleyatul Aini said...Reply To This Comment

amboi qausar, sepinggan ayam dia sorang je

norhidana miswan said...Reply To This Comment

bgs lah anak ko kak blh melayan ayanm goreng tuh, kalu aiyan mcm vegetarian ayam takmo mkn, sanggup tuh dia kuarkan balik ayam kalu dia terasa...

suke aku tgk ko pakai selendang jd je kak, aku pakai selendang msti tak jd, geram tul lah

karipap gergasi tuh mmg puas hati mkn kan kak, udahla beso isi pun penuh... tak lokek langsung, dulu masa aku pg takde pulut panggang skrg nih dh ada yek...

terliur aku nengok cendol durian ko tuh kak...

omel lah papa ngn qays baju sama

Nurzakiah Hanum said...Reply To This Comment

BEST KAN

lieyalatif said...Reply To This Comment

ye noks!! aku pun dah byk kali bace review org pasal karipap nie...tapi tulaa bile jaman le aku nak kesane nieh.....kalo aku ngandung aku buat2 ngidam mesti laki aku layan ahahaahahaha

amboi qausar senang nak umpan kamu mandi yeak...sebut pasal makan terus laju yeak heheeheh...sonok wey anak pemakan...dayyan mcm aku gak, kejap nak makan kejap diet hahaahahaha

Amanda Suria said...Reply To This Comment

agak2 ko kan nok...sama besar x kepap tuh ngan muka aku?muahahaha....besor tuh...

nabila zaremi said...Reply To This Comment

teringat karipap besaq kat area tempat keja suami.besar tapak tangan saya tapi murah la..harga 50sen je..tapi inti tak banyak..boleh la nak puas hati karipap besaq n murah macam tu..

diana said...Reply To This Comment

wah..meriah nye inti karipap.sekali makan pun kompem kenyang nih...

Eye_nee said...Reply To This Comment

Baru sabtu lepas akk mkn karipap ni sis..beli tak beragak ko..8 ketoi..2 hari baru abis mkn..tp mmg puas hati lah...isi dlm melimpah ruah...

Amanda Suria said...Reply To This Comment

bukan aku la yg kena tipu jemah oi...ada makcik2 yang kena tipu masa ikut trip ni...xde sakit dikatakan sakit kan..citer eh ada kat entry2 guangzhou sebelum ni...kat kedai2 ubat cina tu...

NM03 said...Reply To This Comment

suria amanda,

oo... aku igt kau kena tipu. aku selak gak n3 lama2 kau, eh... mak kompius, juling mata nak mencarik.

ain.ya.nun. said...Reply To This Comment

I lagi tertarik dengan nasi lemak ada kangkung tu. Haha. Nampak sedap sangat la hai.

Cendol pun kemain menggiurkan nampak sedap kemain.

Mia Kassim said...Reply To This Comment

Amboi relaksnya laki ko memandu...hehe

Gerai Karipap gergasi tu pernah nampak masuk jjcm hari tu. :D

Fiza Rahman said...Reply To This Comment

Nampak sedap karipap tu. Cendol borhan sedap. Lagi sedap dari cendol bakar ☺

::NureeN:: said...Reply To This Comment

betoi3x..
aunty sronok tgk qausar mkn
anak2 aunty mkn x bersungguh mcm qausar...
apa rahsia? hehee

mmg besar tol karipap tu...
mkn sebijik belum tentu habis kan :)
nyum2... :)

msredcheesecake said...Reply To This Comment

sedap nampaknya hero makan nasik tu...hheee...

attyfir said...Reply To This Comment

leleh airliur nengok karipap giant.
tiap kali balik kg , mesti wajib beli
tapikan kty penah naik bukit malawati masa kecik2 dulu..lor ni tiap kali balik kg.. nan hado masa nak singgah..

Mek Onie said...Reply To This Comment

selalu hantar adik kat kuala selangor,tapi takdan nak singgah bukit melawatiiiiii,lama tak kesana....ramai lagi tak monyet?kihkih

Hanis Azla said...Reply To This Comment

As-salam..

alaaa.. ahad lepas akak lalu juga kat gerai karipap gergasi tu.. terus nyesal tak singgah beli he..he..

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

berjalan je ko ek noks
sakan!!

Rai Ourkizuna said...Reply To This Comment

nampak karipap tu.. bagus kalau buat karipap saiz gini kat rumah..senang tak payah kelim banyak2.. sorang satu je dah kenyang..hahaha...

Zura@Iwan said...Reply To This Comment

berselera sggh tgk qausar mkn..
ayam nasi lemak...

Kakzakie said...Reply To This Comment

Betul kata mummy auntie memang suka tengok Qausar makan. Puas rasa macam betul-betul kenyang:)

Pipi dah macam anak mat saleh:)

Z@i Z@mR33 said...Reply To This Comment

suka tgk qausar mkn..hihihi...

karipap tu beso gilos

Daddy Ziyyad said...Reply To This Comment

so kira sedap la karipap giant tu? bukan propa aja saiz besar? boleh la aku try beli nok..:)

wahida said...Reply To This Comment

cendol borhan tetap terbaik sampai bila2...

tetap di hati...

aizamia3 said...Reply To This Comment

uits.. dah lama tak pergi bukit melawati tu.. biasa sekadar buat lintas hormat je.. ;)

aizamia3 said...Reply To This Comment

uits.. dah lama tak pergi bukit melawati tu.. biasa sekadar buat lintas hormat je.. ;)