Thursday, November 14, 2013

kenangan itu

kenangan yang sesuai diingat kembali bila dah pencen sesok, bila dah veteren sesok atau nak lagi sodap, bila dah tua kertu sesok. hehehe... kenangan mengutip syiling ditepi jalan khidmat usaha, off jalan duta. hah, siap lengkap nama jalan lagi ngkoo... 

kesahnya terjadi selepas kami pekena rojak dan cendol bawah pokok kat tepi bangunan opis kami. masa tu mmg aku angkut beg syiling aku sebab aku kehilangan duit masa tu. tu yang aku angkut beg syiling utk buat belanja. ah... syiling pun duit hape. wat pe nak malu kan. hahaha... kesian, ni la jadiknya kalu kad bank, ic, kad medical... eh semuanya dalam wallet lakik. aku mmg tak suker bawak purse. aku lebih senang selit duit ringgit celah cover tab dan hp sajok. 

ada la duit singgit dua tiga keping, selebihnya aku bayar la pakai duit syiling. perlu ke nak malu pakai syiling. aku pelik kalu ade setengah orang yang rasa segan nak byr pakai syiling. hahaha... aku byk duit limaplohsen, kadang tu aku selalu tetukar ngan duaplohsen. pada aku, asalkan dia masih laku, ape salahnya guna utk belanje kan. aku simpan kat opis sebab nnt dah penuh beg tu nak tuang dalam tabung qausar plak. hari tu daddy tak tukar satu tabung botol susu besar, menyimpan dari umur qausar 5 bulan, dapatla namratus lebih. masuk akaun dia terus. ni kami start menyimpan balik. tapi dah terpakai sikit wat belanja. hahaha

dah mcm hape aku ngan didi masa ni. puncanya masa bejalan nak masuk kete, aku pi hayun beg tu beriya beno. tak perasan plak aku tak zip habes. tetiber bejurai tumpah, beselerak atas kaki lima jalan. tekejut kami semua. hahaha... time tu jugak la ada kete lain kat belakang kete nor. ada plak orang dalam kete tu. dia pun tekejut. gelak dulu baru kutip syiling tu semua. kenapa gelak dulu? sebab nak tetonggeng malu, nnt mesti mamat dalam kete tu pandang.  hahaha

nor sampai kalehkan kete ke depan skit sebab banyak jugak syiling bawah kete dia. si didi cakap dalam lubang longkang tu pun banyak. yang tu takpe la.. aku halalkan. takkan nak masuk dalam lubang tu plak. yang kena masuk harus la didi, aku kompem la tak muat. hahaha...

bersungguh didi tolong aku. maceh la didi sayang... aku dah tak larat nak cangkung, perut aku dah mengah, kang ade yang muntah rojak ngan cendol balik. ko tgk perangai tak senonoh aku, asyik la dok tarik kain, dok betulkan kain. kain aku longgar dan labuh, asal bejalan kain aku meleret sampai bejalan pun boleh tepijak.padahal aku dah lipat baper kali kain tu.

 ye la didi, banyak la dalam longkang ni. ooowhh... semasa kejadian, kak jah takde. dia ke gym ke dia tido masa ni. aku pun tak ingat. aku cakap dah, mamat dalam kete tu gelak tgk kami, ah... ngko sebenarnya suker kan tgk vontot kami. mihahahaha.... 

saya nenek si bongkok tiga... tolong cu... duit nenek tumpah... hahaha



aku harap, sampai tua sesok aku tetap jd seorang blogger picisan. muahahaha...

32 dok ngomen:

wahida said...Reply To This Comment

aku takde masa ni sbb aku pi gym la jah...


kahkah...ko pi hayun beg beriya kan jah...kan dah tumpah semua sen...mesti ko bajet ko mcm syarifah aini nak masuk dlm keta kan...tu yg terhayun lebih tu....


larikkkk...

JunAina said...Reply To This Comment

Agaknya kalau akak ada sekali pun mau terpinga-pinga kot, Main balig syiling ke hapa budak2 nih...:)

Daddy Ziyyad said...Reply To This Comment

Nok, ekceli bahaya jugak ko taruk segala mak nenek IC/kad ATM dalam wallet laki kau....sebabnya:

1) kalau wallet laki kau hilang/kena copet....dengan IC/ATM kad dia & kau hilang sekali!

2) Kot la laki kau buat belanja awek lain cocok kad ATM kau...wakakakakakakaka

lieyalatif said...Reply To This Comment

heheeheheh kelako la noks..tak memasal semua dok mengutip syiling....

uihh syiling pun duit tauuu...aku kumpul syiling...ari tu simpan dlm akaun dpt 300 lebih....ni pun dah nak penuh tabung aku kat opis nieh....

emy pokden said...Reply To This Comment

aku lak suka byr tol guna syilling...nasiblah sapa beratur belakang aku..hehehe...nenek bongkok vouge ni...

misz sheyla said...Reply To This Comment

beria sangat hayun..tu la....hahhaha ala biase bayar guna syiling lg org suka...pasal diorang kurang duit syiling

Kakcik said...Reply To This Comment

Aduhai anakku..

Kalau mak pun silap2 dalam longkang tu mak turun dah tengah2 bulan ni

:: Mrs.Eady :: said...Reply To This Comment

muahahahaa...aduhaiiii...lawak laaaa!

Fiza Rahman said...Reply To This Comment

Ekekeke...sengih2 aku baca nok. Membayangkan korang kutip duit syiling ☺☺

Fazleyatul Aini said...Reply To This Comment

hahah lawak tau ko ni kak
yang mamat tu bantai gelak je, bukan nak tolong plak eh

wantie said...Reply To This Comment

hahaha... dah mcm pertandingan mencari harta karun la pulak kome kat tepi jalan tu .

chacha @ shida said...Reply To This Comment
This comment has been removed by the author.
Ummialyaanas said...Reply To This Comment

comel je entri nih..hihi..sempat lagi ada yg capture pic ek...

*salam kenal*

ummiross said...Reply To This Comment

hehehe..walaupun terpaksa mengutip duit syiling yang jatuh, wajah tetap ceria.

Qhaifa Nur said...Reply To This Comment

berguna gak duit syiling ni...kalau dah jatuh sayang tak kutip kan...ada geng taklah segan sangat kan...

Rizziela said...Reply To This Comment

rajinnyer kutip..kalau saya..dah malu punya pasal..mau lari masuk dalam kereta terus jalan :D

Amanda Suria said...Reply To This Comment

kenangan terindah ni nok...bukan senang nak dapat ni.....

adrianna syaz said...Reply To This Comment

Klu sya ada situ,sya tlg kutip dah ni..hehe..sempat amik gmbar lagi plak eh akk..hehe

norhidana miswan said...Reply To This Comment

muahahahah kenangan gini lah yg manis2 kan kak... kalu aku ngn emy ada situ comfirm aku amik video ko gelak bongkok2 kutip duit kak... hahahha pastu letak kt youtube

Dee said...Reply To This Comment

hahaha..tapi biasalah..mesti jalan lenggang kangkung over..tu yg terhayun semua..

Cik Puan Rara said...Reply To This Comment

hahahaha aku yg baca ni pon gelak kak oiii.hahaha

Eye_nee said...Reply To This Comment

hahaha..akk gelak dulu baru simpati yer...boleh gitu....

~emi~ said...Reply To This Comment

Hai akak, singgah baca entry di petang hari. Jemput ke blog sy jugak ye :)

Ainim Suju said...Reply To This Comment

hahaha...punya la excited ye kak hayun bag tu..

Ini Osman said...Reply To This Comment

gelak sorang2 bila baca entri ni...hehe..kalau niezza blogger picisan...akak pulak blogger org biasa biasa aje...hehe..

Mia Kassim said...Reply To This Comment

Hahaha kelakar lah ko noks....mesti ko berlenggang kangkung nak balik opis sebab perut kenyang sangat kan....Kenangan yang tak boleh lupa ni kan....

AzeedA said...Reply To This Comment

Slm jemaat...
Ko chomel dik.. miaahahaaww

Anonymous said...Reply To This Comment

macam kenal je macam cantekkk je beg tu.....

Anonymous said...Reply To This Comment

macam kenal je macam cantekkk je beg tu.....

Mizz ErMa said...Reply To This Comment

laa..misti byk sgt nie duet akak sampaikan berterabur merata2..hihi

Qashmere said...Reply To This Comment

Cutelah aawak ni sis. Hahahhaa

Ibu Lala said...Reply To This Comment

Memang kelakar. Ha ha ha