Monday, August 26, 2013

menyepi seketika

3 hari tanpa cerita
aku sudah terasa jauh dari dunia blog
3 hari tanpa celoteh
tapi hari² air mata membasahi pipi

untuk makluman semua
mak mertua aku telah dimasukkan ke sepital sg. buloh
keadaannye sekarang agak setabil tp masih dalam perhatian penuh
berpunca dari darah tinggi naik mendadak
tekanan kepada dalam otak
darah beku yang sudah sedia ada dalam kepala
dah pecah dan menyebabkan mak mertua aku hampir stroke

selasa, mak mertua dimasukkan ke sepital banting
esoknya di hantar ke sepital klang
tghari tu di hantar pulak ke sepital sg. buloh
sampai di SB mak terus menjalani pembedahan
sedut darah beku dan masukkan tiub utk mengeluarkan lebihan darah dan cecair yang ada
air mata mengiringi mak ke bilik bedah
nurse kata sebarang kemungkinan boleh terjadi semasa pembedahan
itu di luar jangkaan
sebak mengenangkan nasib mak, kami semua tak putus berdoa
3 jam pembedahan dijalankan
jam 8 mlm mak keluar bilik OT, alhamdulillah lega seleganya

khamis, nurse jumpa hubby
katanya mak kena wat operation semula
sebab tiub tak berfungsi
apekah??? kami semua blur
keadaan mak belum stabil ketika itu
takkan kami nak kata tidak
sedangkan itu utk kebaikan mak

tapi operation ke dua mak
tanpa suami dan anak² menemani
sebab nurse kata tak tau jam brapa mak akan ditolak masuk ke bilik OT
tapi sebelum masuk ke bilik OT, sepital akan maklumkan kepada kami terlebih dahulu
khamis jam 2.30 pg mak masuk bedah kali ke 2
jam 4.30 selesai. terima kasih nurse wad 7B kerana prihatin memaklumkan kepada kami
kami mmg tak dapat pergi sebab tak dibenarkan masuk kalau bukan waktu melawat
utk gilir² menjaga mak pun tak boleh
sebab mak di zon kritkal
kami hanya mampu berdoa dari jauh
moga mak kuat dan selamat menjalani pembedahan

jumaat, belom sempat kami sampai ke wad mak
kami dimaklumkan mak kena menjalani pembedahan kali ke 3
tanpa sedar mak cabut tiub yang baru dimasukkan
Ya Allah!! seakan langkah yang dah semakin sampai ke wad mak
rasa sangat jauh dan payah utk melangkah
tiba di katil mak, mak nangis sepuas hati
mak cakap sakit, mak tak tahan
mak nak balik, nak jumpa cucu² mak
kami cuba sedaya upaya kuatkan semangat mak
terus bedoa dan selebihnya beserah kepada Yang Maha Esa

sabtu mak menjalani pembedahan kali ke 3 pada jam 3.30 ptg
dan selesai jam 6 ptg
alhamdulillah, selepas tiub kali ke 3 dimasukkan
keadaan mak dah semakin stabil semalam
tapi mak masih memerlukan perhatian penuh
4 hari mak tak makan ape
hari² dia kata lapar
tapi mak mmg tak boleh mkn
kalau pembedahan kali ke 2 tu mak tak cabut tiub
tengahari tu mak dah boleh mkn
dab semalam mak dah boleh mkn
semua benda dia minta
kami ikutkan aje
tapi ape yang mak minta, kami kena tanyer nurse dulu
benda pertama yang dia minta nak mkn roti cicah kopi
seleranya mak makan
tapi mak kerap nangis sebab nak tgk aina dan qausar
aina anak adik hubby aku
kalaulah boleh bawak mereka masuk
sudah tentu masa hari pertama kami dah bawak mereka naik
tapi skang maner² sepital pun dah tak benarkan budak² bawah 12 tahun masuk
apekan daya, tunggu mak dah balik umh nnt baru dapat jumpa cucu²

skang mak dah botak
banyak jahitan kat kepala mak
kesian mak, tanggung sakit sendirian
kalaulah boleh kongsi kesakitan tu
dengan rela aku nak tanggung sama ape yang mak rasa

hari² kami ulang alik ke sepital
penat? jgn pertikaikan soal itu
besar pahala menjaga mak yang sedang sakit
selagi terdaya, kami akan jenguk mak hari²
smlm mak pesan, jgn datang lambat
ye mak, habes keje kami terus ke sepital ye mak

suamiku, tabahlah dengan dugaan ini
kuatkan semangatmu demi mak
kita sama² jaga mak ye
jgn sedih² dan jaga fikir yang bukan²
in shaa Allah, mak akan sembuh

 

 tangisan seorang ibu melihat derita dan kesakitan yang ditanggung anaknye.



kawan², tolong doakan kesihatan mak mertua saya ye
terima kasih kepada keluargaku, saudara mara dan kawan² yang sudi dtg melawat
terima kasih sekali lagi

36 dok ngomen:

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

smoga MIL mu cpt sembuh ye na

MuMMie BeRRy said...Reply To This Comment

pray for ur MIL Dear, moga tabah/sabar ape jua yg dtg tanpa kita duga n kuat semangat k..

lieyalatif said...Reply To This Comment

Allah...sedihnye ....kite doa yg terbaik utk mil ko yeak noks...moga semua kembali mcm biase...sian die rindu cucu2nyer...

:: Mrs.Eady :: said...Reply To This Comment

Ku doa kan dr kejauhan semoga mak cepat sembuh & boleh balik ke rumah dgn segera..

Fiza Rahman said...Reply To This Comment

Smoga mak mertua cepat sembuh dan smoga diberi kekuatan dan semangat yg tinggi dalam melawan penyakit.

Mila Ahmad said...Reply To This Comment

sayunya semoga mak terus kuat untuk berlawan dengan semua kesakitan :'(

norhidana miswan said...Reply To This Comment

sambil baca nih sambil aku nngis kak... tak tertahan rasanyer... kalu jd pd mak kite ni yg kite akan rasa...

doa aku moga mil ko kuat dlm menjalani ujian nih kak... moga dia cpt sembuh n dpt balik umah mcm biasa...

Norhaizan hakim said...Reply To This Comment

Semoga MIL niezza kuat semangat melawan penyakitnya. Apa pun kesudahannya, harap niezza dan suami sekeluarga tabah menghadapi ujian Allah.

AzeedA said...Reply To This Comment

moge cepat disembuhkan Allah + dipermudahkan segala urusan, amin ya rabbal alamin.. :'(

Ena said...Reply To This Comment

Semoga cepat sembuh, diberi kekuatan dan sabar dengan ujian ini.

wahida said...Reply To This Comment

aku harap korang sekeluarga tabah hadapi dugaan berat ni...

apa yg penting, aku harap along terus berdoa dan dpt jaga mak dia seadanya...masa ni lah kita berebut nak jaga mak yg sedang sakit...besar pahala tu jah...

semoga MIL ko cepat sembuh...sayu aku tengok dia semalam...sebenarnya aku nak nangis dah, tapi aku tahan...takkan nak nangis depan dia...huhu...

Ibu Lala said...Reply To This Comment

Allahuakbar. Itu mak mertua kan. Klw mak sendiri mcm mn la pulak. Moga mak nieza cpt sembuh ye. Tak sanggup nak dgr cerita. Kesian.

Mcm mn boleh berlaku tu. Mak pengsan ke sblm tu.

Risau pulak dgn mak kat rumah. Ada darah tinggi jugak. Rajin buat keje sgt. Takut pulak dia stress. Klw buat keje tu tak tau rehat selagi x settle.

Mimy Hamid said...Reply To This Comment

Ya Allah sedih aku baca...semoga sekeluarga tabah menghadapi ujian Allah....semoga cepat sembuh MIL ye...amin

ameris said...Reply To This Comment

semoga MIL kuat semangat. sabar ye, jaga org sakit mmg penat skit.

Softtouch [Hanim] said...Reply To This Comment

Sabar ye nieza....smg mil niezza cpt sembuh seprti sedia kala...kita sama2 doa ye....

eMMe said...Reply To This Comment

InshaAllah Kak Nieza, sama -sama berdoa, moga Allah beri kesihatan buat MIL... jgn sedih... dikesempatan yg ada ini, jaga lah MIL... anak2 harus beri semangat pada mak... moga MIL sembuh segera...

ZazaMyMoon said...Reply To This Comment

Kak, sedihnya.. ingatkan gambar dlm fb haritu sakit biasa2 je..
Semoga akak & family tabah hadapi dugaan ni ye.. Sama2 kita doakan yg terbaik.. InshaAllah.

qemaishak said...Reply To This Comment

Sedihnya, berair mata baca entri ni kak..
moga tabah & mil akak cepat sihat..

Mia Kassim said...Reply To This Comment

Semoga mak mertua awak cepat sembuh dan sihat seperti sedia kala...

Qhaifa Nur said...Reply To This Comment

time ni terkenang mak pula...
sedih bila baca..
moga MIL cepat sembuh...

Cik Puan Rara said...Reply To This Comment

Allahhuakbarrr.semoga MIL akk sembuh ye kak.sbr ye kak.

emy|farid said...Reply To This Comment

Ya Allah, beratnya dugaan, sbr ye kak

Kakcik said...Reply To This Comment

Semoga Allah SWT menyembuhkan mak sepenuhnya

Fazleyatul Aini said...Reply To This Comment

saya doakan mak mertua akak cepat sembuh. insyaAllah

ct shah said...Reply To This Comment

sedih kak ena.teringat arwah mak saya.semoga mak mertua kak ena cpt sembuh.amin

SangRatoo said...Reply To This Comment

sedih baca entry mama sherry...doa banyak² ok..insyaAllah..moga Allah permudahkan segala urusan kita di dunia dan akhirat..

mama sherry kuatkan hati ye..

Khai♥Rin : anies said...Reply To This Comment

SYAFAKALLAH...

DarLing Pya said...Reply To This Comment

Semoga segala nya dipermudahkan Allah dan mak kembali sembuh..ameen

whitecappuccino said...Reply To This Comment

sedihnya..akak tau macamana petasaan sbb arwah ayah dah kena macam ni...semoga MIL akan cepat sembuh.

lizz said...Reply To This Comment

Moga mak mentua cepat sembuh seperti sediakala..bertuah mak dapat anak &menantu yang sanggup korban masa & tenaga untuknyer..itulah yang dapat beri semangat untuk dia cepat sembuh...

eynda said...Reply To This Comment

Eynda doakan mak mertuamu cepat sembuh...

Eye_nee said...Reply To This Comment

Akk doakan mak segera sembuh yer sis...bertabah dan bersabar yer...

Eye_nee said...Reply To This Comment

Akk doakan mak segera sembuh yer sis...bertabah dan bersabar yer...

wantie said...Reply To This Comment

moga MIL you cepat sembuh. sebak pulak aku tengok pic nangis tu

Cinta Cinta said...Reply To This Comment

semoga mil cepat sembuh dan sihat seperti biasa.

Rinna said...Reply To This Comment

Moga mak mertua cepat sembuh dan pulih seperti sedia kala..