Tuesday, July 16, 2013

7 ramadhan 2013

huwaaaa..... hari ni aku tak bangun saho lagik... huwaaa!!!!!! kijam kijam kijam!!!! ha tu la, sape soh ngko tido lambat. sape soh ngko beriya layan laki kooo... eh... butan butan!! kite ralit main game la... hahahaha.. padan muka sendiri. kunun boleh, boleh... boleh punyer terjaga. sekali bangun jam 6.30. kirim salam ko nak buat omelette ala² si lieyalatif tu. hahahaha... gelak king kong pagi hari. nasib badan la... skang rasa ketageh neskepe tarik. tidak!!!!!!! dah diam! sengal...

lakik aku plak skang ni mmg dah malas nak bangun saho. dia akan saho time coti je. dia tu mmg... mula² je hover.. lelama habok pon tarak. aku tersedar jam 6.30 pg tadi pon sebab dia mengingau. tejut kitew, nasib baek tak kena debik sedas. kalu tidak mau penyek muka sebelah. hahaha...

ha... hari ni aku nak hapdet pasal makan jek. lantak la korang nak kata aku kijam ke, jahat ke, tak senonoh ke. fedulik la heh... suker hati aku, ini blog aku yg punya... hahaha... gelak bapak ahmad albab! kahkahkah... so, mari saksikan ape yg menarik sangat tu.. ferasan je lebih aku ni... mcm terer no masak. puiiii!

ini aku namakan popia bantal berinti sardin bersalut telur emas. hahaha... ahai, popia biasa je la, inti sardin ngan kentang je pon. aku tukar bentuk 4 segi, nak wat 3 segi tak reti kekdahnye. asyik buat gulung jek, buhsan la plak. ha..ha..ha... ade yg minta resepi tahu... kelakar! maknanye, popia bantal aku ni sedap la kan... hehehe... ampun kak izan! gurau senda anak banak... jgn marah! masa aku buat popia ni la gas kt ngumah aku habes. ngkorang nak tahu, gas kat ngumah aku tu, dekat seploh tahun aku dah duduk ngumah mak aku beli tu, baru dua kali aku tuko gas ngko. hahaha... ye ye, aku mmg jarang masak. tapi bila sekali aku masak, mmg sedap! kahkahkah... last aku tukar gas 2009. haha... aci giler tak! smlm baru tukar gas baru ngko.. tu tahun bila la nak habes plak tu. hihihi...

masa balik banting minggu lepas, aku dah plan nak buat ayam percek. aku tak pernah pun masak ayam percek sebelom ni. entah cemana, semangat masterchef meresap dalam jiwa aku di bulan mulia ni. aku pon skodeng la resepi kat pak gugel. sekali aku terliur habes ngan ayam percek ana suzana. cara nak buat pun mudah, mm... aku siap amek gambo pakai hp bahan² nak buat. cara nak buat tu aku boleh ingat. bahan tu je aku lupa tang ketumbar ke jintan. tak senonoh kan. aku cakap kat lakik aku nak masak ayam percek. dia cebek ngko kat aku. takpe... ko tunggu binik ko bersilat kat dapo. ngko tunggu rasa je... tapi masa buat ni, dia setia menemani aku kat dapo. ala.. tu nak hentam aku la klu tak jadi sebenarnya... 

dah separuh masak ayam bersama kuah tadi, aku bakar plak. carik² kuali leper kat ngumah mertua aku tak jumpa, ah.. aku pakai je tudung periuk. tak senonoh punyer menantu.. hahaha... aku plak dah berhajat nak bawak balik pemanggang ajaib aku tu. adoila... urat lepas beranak banyak noo putusnye, udah jadi pelupa skang ni...

tadaaa.... siap sudah. ayam tadi aku siap ketuk² kasi pecah²kan dia sikit, senang nak makan. ko tgk kaler kuah percek aku tu... kemain berkilat. sekali sedap ngkooooooooooooooooooo... lakik aku punji melangit melangit melangit!!! siap cakap tahun depan boleh nega pasar ramadhannnnn. ha, tu la, cebek lagi kat aku... eh, masa aku masak ni, sikit pun mak mertua aku tak tolong tahu... sikit pun tau... sila percaya! sungguh tak percaya jugak, ramai jek yang minta resepi. hoyey!!!! aku bangga. kakakaka... ni resepi dari blogger terhebat ana suzana. aku suker ngan dia, dia pandai masak. dan bila dia buat ape saje masakan, semuanya nampak sedap. ternyata resepi yang dia kongsi tu mmg sedap. korang tgk le resepi kat situ, cuma masa aku buat ni, aku lebihkan serai, lebihkan bawang, ketumbar menten satu sudu kecik, santan kotak aku pakai dua dan aku tak pakai asam keping. aku lebihkan bahan sebab aku buat banyak. ala, pandai² korang la agak² kuantiti bahan yang korang nak pakai ikot ayam korang banyak maner ye... ok, ayam setel!

pastu aku tiruk lagi resepi ana, kali ni aku teringin nooo ngan sambal gesek dia. meleleh ayaq liyoq tgk gambar sambal gesek dia beb! bahan² dia korang skodeng bolog ana ye... ha, gambar tu bahan²yg dah aku sediakan.

 dah goreng ikan bilis, pastu belacan, pastu semua cili mali bersama bawang, gaulkan sekali kesemuanya, jadikla ngupa dalam gambar tu ye...

bab menumbuk mmg aku malas sebab aku tak kuasa nak tumbuk cili. hasil kemalasan aku, aku blender jek semua bahan tadi. ha... jadi la ngupa ini. mcm sambal tempoyak dah aku tgk. ngko jgn menilai pada ngupa, meletop sambal aku ni jah oiiiii!!!! ngko gaul² ngan nasik panas², terangkat vontot tahu! nnt aku buat lagi, aku nak tumbuk plak. klu bukan aku yang menumbuk, aku soh lakik aku la gamaknye nnt. hahaha... masa aku blend semua bahan ni, aku dah siap masukkan sekali limau kasturi dua ketul. siap kopek kulitnye ye..

dah alang² limau kasturi, aku soh lakik aku beli banyak sebab nak buat jus limau kasturi berendam asam boi plak. ni pun aku tiruk kat blog ana. bertambah femes la mu ana oii... hehehe... ha, buat jus ni korang jgn tiru gaya malas aku. aku malas nak buang bijik limau, bila minum rasa pahit skit.  pasni klu aku buat lagik, aku nak penyek je pakai penapis. tapi dah siap kopek kulitnye la, senang nak penyek. kalu perah je rasa tak puas. masa blend ni aku siap² letak gula. kalu tak manis, nnt korang tambah la air gula plak tau.

 pastu aku biarkan asam boi berendam dulu, kasi kuar rasa masin dia. 

baru aku tapis hampagas limau kasturi tadi. asam boi aku taruk la balik. pastu nak dekat berbuka baru aku tarok esbatu. mmm... terliurrrrr... sedap beb! ptg ni, kalu sempat sampai ngumah awal, in shaa Allah.. ade lagi resepi ana yang aku nak guna pakai. eh, bolan posa ni rajin plak aku memasak. hehehe... tapi sahor esok pg, kompem aku aku nak buat omelette lieyalatif tu. ko tunggu versi aku tau lieya. hehehe... tu pun sorang lagi, masak la ape saje, mmg aku terliurrrrrrrrrrrr. 

dah, penat aku menaip, kbai!
 

31 dok ngomen:

Nurzakiah Hanum said...Reply To This Comment

sedapnya

Mira Adzlia said...Reply To This Comment

terliur sudah di pg hari nih..hihi

Fazleyatul Aini said...Reply To This Comment

hoih terliur tengok jus limau kasturi tu !!

lieyalatif said...Reply To This Comment

wey nok meh pindah sebelah umah aku...ari2 aku kejut ko sahur..siap anta nasik lagi heheheeh...gitu le ko, kalo laki tak bgn mmg ngan kite2 lemau hehehehehe...takpe beb, asalkan ko jgn pengsan sbb tak sahur sudah.....

pergh...kesat air liur aku tgk mknn2 ko semua...pandai ko buat ayam percik yeak.....aku nak buat gak ler cuti2 weekend nie....aku pun camko, aku suke snap bahan2 jek...cara nak buat tu in sha Allah leh ingat...

wey2 omelletet tu jgn buat cantik2 sgt...jgn lawan tokey tau waakakaakka...tak sabar nak versi ko plak nieh....

:: Mrs.Eady :: said...Reply To This Comment

dah kenapa...dah kenapa....dah kenapa....gmbr ni melazatkannnnnn!!!??

Amanda Suria said...Reply To This Comment

Hamir menjejes air liur aku nok.....x leh tahan wooo baca citer ko ni...ciss...aku nk masak jugak ptg ni....

bunga_rose said...Reply To This Comment

pehhhhh.. kenapa??? kenapa tayang menu sedap2 ni??? hahahhhah..

nak tiru gak laaaa resepi sambal tu..

wahida said...Reply To This Comment

ko ada ingat kat aku nak hantar sebekas popia ngan ikan bilis tu?


nan hado jah oiiii....

Eye_nee said...Reply To This Comment

Akk baca sikit telan air liur sikit...scroll bawah sikit telan air liur byk sikit...akk tekan ke bawah lagi...kompen meleleh kang air liur aku..terus gi kotak komen...

emy pokden said...Reply To This Comment

amboi jah..jiwa masterchef ko melampau2 nyo..sedap sumer aku tgk ko masak..eh aku pun ada gak follow ana suzana tu...pun sekali follow recipe dia..dia masak mmg simple tp sedap ...oklah...selamat berbuka..lagi 6 jam yer jah..uhuk2..

aizamia3 said...Reply To This Comment

tak sedar sahur tu yang susah hati tu.. kesian kat anak2 kelaparan di siang hari.. :(
pergh... tengok menu.. memang terliur dibuatnya.. tu yang skroll cepat sampai ke bawah.. takmo hadap lelama.. hahaha..

ieda immi said...Reply To This Comment

ya tuhnnn x sedar lagik ! kkekeke
ko x per dik .. kuat ;)

aduhaii x tahan .. laju2 akak scrooll .. ko memang kijam !

faraherda.razalan said...Reply To This Comment

Amboi, kemain meriah. Tu dia sekali dtg mood msk. Kalah chef. hahahahah!

JaSSNaNi said...Reply To This Comment

masyaallah... tukar gas tahun 2009.. pemalas betul tuan dia tu.. wakakakakakak amik ko.. tapi yang popiah bantal tu serius nampak sedap nok..

Qhaifa Nur said...Reply To This Comment

tu dia membuka selera petang nanti he..he..

Fiza Rahman said...Reply To This Comment

Kecul air liur aku dah ni wei.

wantie said...Reply To This Comment

kenap kenapa kenapa... kenapa makanan jugak yang ko idang. sudah kau tahu kegemarnku adalah sambal belacan.. kenapa itu juga yang ko idang hanya dimata...

hidanglah untuk tekak sekali. berbuka nantilah. nanti ku suruh alien pergi ambik.. boleh?

Kakzakie said...Reply To This Comment

Terlajak lagi aduhai adik... adik... memang tidur lena sangat tu.

Softtouch [Hanim] said...Reply To This Comment

Sedapnya ayam percik tu....boleh cube....fav sy jgk....

Kesuma Angsana said...Reply To This Comment

wah sedap sgt tu, specially tang sambal tu !

Cik Puan Rara said...Reply To This Comment

vahhhhhhhhhhhhhhhh meriahnya hakak! mmg bersilat habis ni kat dapur.haih~ sedapnya sambal tu.

Nurfaezah Abdullah said...Reply To This Comment

sesungguhnya sy sedang berpuasa *menahan liur* hahahaha fae x pandai masak *sigh*

wawa syaida said...Reply To This Comment

popia bantal berinti sardin bersalut telur emas yang paling menggoda....adeh! adeh! ^_^ sabar2

adarnadzmie said...Reply To This Comment

bersemangat tgk ko msk dik... sedap2 belako...hehe...

Hanis Azla said...Reply To This Comment

wah.. rajinnya masak.. mmg telan liur akak tgk makanan dan minuman tu..

~MommyAida~ said...Reply To This Comment

umak aii..sedap nyaaa....rajin nya masak n buat segala mala..air limau kasturi tu yg tak menahannn!!hahahah

Kakcik said...Reply To This Comment

hamboiiiiii... letak gambo sebab tak saho ke? hehehe

Khai♥Rin : anies said...Reply To This Comment

hebak mung!! tabik2...
sm la kita..time pose latetiba rajin nk menjengah dapur kn...time lain mmmm

whitecappuccino said...Reply To This Comment

tang sambal tu rasa teringin sangat!

AdaM Hawa said...Reply To This Comment

Air tu.. menggoda.. huhuhu

norhidana miswan said...Reply To This Comment

huwaaa2, kul baper ko tido kak oi sampai ko blh terlajak tuh? hehehe dh tau nk bangun shr tido lambat sapa suruh... aku paling lambat tido pun kul11.30 time pose nih, tkt tak bangun kan...

mengoda tul aku nengok ko nyer popia ngn air limau asam boi ko tuh kak... sedapnyer