Wednesday, February 22, 2012

awal kehamilan

awal 3 bulan bulan kehamilan, saya tak brapa selera nak jamah nasi dan lauk. rasa loya mcm makan makanan tak masak. contoh waktu rehat di opis, nampak mcm² lauk, saya beriya pilih itu ini seolah selera tu kembali mcm biasa, tapi bila nak mkn, adoi... mmg langsung tak leh nak telan. kalu boleh makan pun mesti kuantiti yg sangat sikit. ada jugak yg tegur nmpk badan saya susut, entah celah maner yg susut pun tak tau. hehehe... 

tiap ptg balik keje, bila hubby tanya nak mkn ape, selera saya cuma tomyam masam dan laksa kedah aje. benda² masam cukup saya suker. kebetulan mak mertua adik saya ada  dtg, dia buatkan kerabu mangga ikan yg boleh membangkitkan selera makan saya dengan nasi. sedapppp....

nah... inilah dia kerabu mangga ikan. sebelum ni kalu mkn nasi ngan lauk biasa kompem hanya sesuap dua, tapi bila ada ini, selera saya bertambah. tak payah lauk lain, ini saje dah cukup. bila dah ada selera mcm ni, mak mertua adik saya buat banyak utk saya simpan kat umh dan bawa bekal ke opis. isinya adalah mangga yg buahnya kecik comei² tu, kalu mangga besar tak sedap. isi ikan ape² pun boleh yg telah direbus, cili api, garam, pak aji dan gula secukup rasa. tumbuk kesemua bahan tu jgn sampai hancur sangat. kalu selera saya, cili api tu harus la lebih skit, baru terangkat. pergghh... mmg sedap beb!

pastu mesti ada mangga dalam peti ais. kalu tekak rasa lain macam, mesti saya potong buah tu dan rendam dulu ngan air batu. mmm... padahal buah tu dah sejuk pun. yg penting mangga tu mesti yang rangup.. kalu yg masak tak brapa suker.. masa hari yg saya betul² teringin nak makan mangga epal ni, saya dan kak sue pi cari kat giant, kedai jual buah, kedai runcit semuanya takde. mmg hampa... kebetulan kami pi beli kuih, ada plak ternampak mangga ni banyak tol atas pokok kat tepi gerai jual kuih tu. kami buat muka bodo pi minta ngan tuan umh tu. hehehe... nasib baik le dia kasi. kalu tidak kesian anak dlm perut... alasannnn... hehehe

ini plak sambal bilis garing air tangan kak jah. bila dah teringin, sekali minta je terus kak jah buatkan. banyak lak tu.. yg ini kalu tak mkn makan ngan nasi, saya suker kapit ngan roti mkn mcm tu je. sedapppp... eh kak jah, boleh tak buatkan lagik... hikhikhik... sambil kenyit mata yg sepet ni... >_<

dan akhir sekali, sejak mengandung sampai sekarang, saya makin suker minum soya. setengah orang kata elok minum utk kulit anak, setengah kata tak elok. entah... saya bedal je. bila nak minum ni, tak suker letak air batu sbb nnt rasa asli pekat dia hilang. suker minum sejuk² mcm tu je. tapi kan... benda yg saya masih tak boleh tggal adalah nes ais. mmg tak elok minum semasa peknen kan, tapi saya kalu tk minum, mereng jadinya. mula la mabuk makin menjadi². mengada kan... hehehe.. 

tu je celoteh hari ni... daaaaaaaa

eh, baby dah makin kuat cuit mummy la... mmm... lasak ye... :p

49 dok ngomen:

qemaishak said...Reply To This Comment

sokmo gak buat kerabu ikan mangga tu kalau ada mangga kecik2 yang masam tu...sedapnya...makan bertambah ada kerabu ni.

Kakzakie said...Reply To This Comment

Kakak yg tak mengandung pun suka kerabu ikan+mangga tu.

Yg penting masih boleh makan sebab yg di dlm perlukan makanan yg mummy dia makan tu...

mamyharraz said...Reply To This Comment

kerabu ikan tu yg tak ngandung ni tgk pun terus jd mengidam nak jugak ;)

Salina@IbuAqil said...Reply To This Comment

Nampak sedap btoi menu2 mak buyong ni.. Hi3!!!
X pe asalkan benda tu bleh bt kita berselera..
Makan je yer.. ;)
Soya tu dulu pun ina suka minum masa ngandungkan Aqil.. ;)

kakcik said...Reply To This Comment

Kakcik pula jenis tak suka yang masam2, waima waktu mengandung pun.

Masa mengandungkan Along dulu, kakcik memang suka minum soya. Kulitnya memang putih kemerahan sampai sekarang tapi agak 'alah', senang berkudis. Tak tahulah ada kaitan atau tidak dengan soya tu. :)

atty's said...Reply To This Comment

1st time kty nengok kerabu ikan..mesit seedap..

fiza said...Reply To This Comment

Sedap plak nengok kerabu mangga ikan tu. Tak pernak mkn lagi rasanya.

Makbed said...Reply To This Comment

jaga diri ye...

kakngah said...Reply To This Comment

tomyam mmg membuka selera jam mengandung. dpt hirup kuah dia yg panas2 tu.. syiok beb!

ejaMaria said...Reply To This Comment

soya bagus... tapi lebih bagus kalau minum susu...

pengalaman saya... masa pregnant banyak minum soya - kulit anak sensitif walaupun kulit dia cantik + gebu...

gapogak said...Reply To This Comment

kerabu ikan tu nampak menarik..aishh jangan saya mengidam sudah. taktau nak carik mane nt

ct shah said...Reply To This Comment

saya laks suka nasi goreng kampong kat foodcourt giant gombak.hari2 balik keje bedal bungkus nasi goreng kampung tu kat situ.sampai hubby dh naik muak tapi terpaksa diturutkan.hehehe..

Chik Att said...Reply To This Comment

emmm terkenang masa mengandung dolu2... bestkan.....

Tapi CA ngandung sulung ..... husband duduk jauh... nak makan apa ... merangkak laa cari sendiri ...

wan nurul hezrina said...Reply To This Comment

msa sofia kuat minum soya.bila kuar kulit ada eczema n alahan ngan kcng..

Iryani Noor said...Reply To This Comment

hmmm selalu nyer kalu sker yg masam2 nie baby gurl.. hehe... xpe, yg penting selera mln dh kembali & apa yg kite mkn tu tak keluar balik..

*org ckp, jgn minum soya bnyk sgt ie. satu hari sampai 4-5 kotak sbb takut anak nnt kena G6PD..

NM02 said...Reply To This Comment

iryani,

oh ye ke... nasib baik le saya bukan jenis minum satu hari berkotak2

tu ar.. bila ada yg cakap tak brapa elok, saya cuba kurangkan

azam said...Reply To This Comment

:) sedapnya...dah lama tak makan...hehehe

Mimie.Candy Cane said...Reply To This Comment

kakkkk...lame betul tak menegur.baru blogwalking..dah baper bulan kak? congrats kak.jga baby baik.. btw, kenyang telan air liur aku bace entry ko ni kak...nk mangga....!!

NM02 said...Reply To This Comment

mimie,

hey... akak pun lama tak sggah umh kamu. malas betul nak bw masa awal ngandung, tapi skang dah ok.. heheheh...

hokaloh... terliur kah? ha, resepi dah kasi, buat sendiri ye... hahahaha

Fieza79 said...Reply To This Comment

sian..loya ehh...biasa la tu kan..nama pun pembawakan budak...

emm terliur plak tgk...tp fieza kna pantang mkn yg masam2 skrg..xelok utk production susu...hehee

e k i n ♥ y u s r i said...Reply To This Comment

akak nak bg kte sample susu tue ke?
boleh jugak....
hehehehe
nak2...

wahida said...Reply To This Comment

nok? ko nak ikan bilis tu ke nok?
masih mengidam lagi kah?
hehe..

nok, jgn minum soya nok, nnt anak kulit eczema kekdahnya...

rose ~ Ibu Rafiq dan Aishah~ said...Reply To This Comment

waa dah lama tak mai sini..woo dah ok eh dari proses loya tgk blog ehehe

err org ngandung tak elok sgt mkn benda2 sejuk..air batu tu if leh elakkan..:-)

ieja amieja said...Reply To This Comment

salam NMO2..

sedapnya sume menu tu..klu mcm tu ari2 bertambah2 lah chat ank dlm kdgan tuh..minum soya tuh kena lah seimbang ngan susu kalsium..sbb soya penuh ngan protien je, klu x silap dulu ada terbaca pengambilan susu soya yg berlebihan akan menghalang penyerapan karbohiderat kot dlm tubuh..tu yg kadang2 kulit ank mudah alah bila lahir nnt ..

LiErOSe~QiEmi said...Reply To This Comment

mcm sedap je kerabu mangga tu.. telan air lir nengoknye..

biasa la mengandung suka masam2.. tapi dulu masa sy mengandung anak ke dua suka manis2 sebab tu dapat kencing manis masa mengandung ihihih...

IDAZS said...Reply To This Comment

suka kerabu dan ikan bilis tu, tiba-tiba terliur pulak, gulp!

Apepun mummy take care ya :)
selamat menempuh 40 minggu nan indah!

miloais milo said...Reply To This Comment

nampak sedap le kerabu ikan mangga tu...

moga uols dan baby sihat ye...

KhaiRin : anies said...Reply To This Comment

sedap nyer kerabu mangga tu

NM02 said...Reply To This Comment

ikin,

ok, nnt akak kasi kamu ye

kayzie said...Reply To This Comment

sedapnya krabu ikan..sama la kita kak..awl2 preg dl asek nk mangga masam jek..take care kak..smoga akak n bb sihat sll

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...Reply To This Comment

tercelur aku tgk..weh hg take care ye... walau x lalu mkn, tp alas gak perut tau, utk baby...:)

ct rahani said...Reply To This Comment

awal2 preggy mmg camtu la kak.. simptom mabuk akak ni byk persamaan ngan sy ms ngandungkn dua2 anak.. klu boleh hari2 nk mkn tomyam.. pastu mangga adalah buah wajib yg kena ader dalam esbox.. hiks..

~Siti Hajar~ said...Reply To This Comment

Tliur tgk mangga tuh...sy dl ngandung suka minum kopi...haha

tetiba rs bb cuit2 dlm pewut ni jgk..hehe...mngada kan...

eLLy said...Reply To This Comment

Kerabu mangga ikan... first time aku dengar nie noksss ;p

Daddy Ziyyad said...Reply To This Comment

kerabu ikan mangga tu, saya yg tak ngandung pun nak makan! haha

Fatin Mraz said...Reply To This Comment

alhamdulillah..
selera ada n leh makan byk2..hehee

~ ADANDO ~ said...Reply To This Comment

Bantailah nok...
nak makan apa pun...
ada aku K...???

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...Reply To This Comment

jgn kata yg mengandung mengidam...kalau yg tak mengandung pun boleh mengidam bila tngk kerabu tu...

eMMe said...Reply To This Comment

nyummy~ selera org preknen mmg kelaut la kan.. yg penting makan sikit, kalo bukan utk mum to be, utk baby yg dlm tummy tu...take care Sis...

Eye_nee said...Reply To This Comment

Bukan ngada2 sis..dah mmg begitu kekdahnya bila kita ngandung ni...ini pembuka selera itu penutup selera..janji ko mau makan nokss...kerabu ikan + mangga = sedapppp jer bunyiknya....

Rinna said...Reply To This Comment

Sedapnyaa tgk kerabu mangga tuh.. kalau yg tak mengidam pun teringin laa jugak.. :)

ajumohit said...Reply To This Comment

owh baby dah gerak ye niezza, mesti seronok kan, nnti nak tido di tendang2nya perut mama dia heheh, take care

NM02 said...Reply To This Comment

adando,

ah.. aku pun ada K sama kamu... hahaha

:: Mrs.Eady :: said...Reply To This Comment

alahaiii..comel je la kamu ni nookk!!

ratusiput said...Reply To This Comment

ratu plak masa peknen...tiger balm mmg sntiasa kena ada sbb gi memana mmg sik letak kat idung utk elek mual.pastu stiap kali nk tido mesti kena basahkan betis n kaki.dh rupa buaya pun ada.

ieda said...Reply To This Comment

aduhhhhhhhhhhhhh rinduu kamuu dik !!

sedap nyeeeeeeeeee kerabu mangga tu , bukan makyong macam adik je suke .. kami2 yg bukan makyong punnn dah kecurrr huhuhu

nak2 asam dgn ais tuuu adehhh duk kecur liuq nie huhuhu

idasm said...Reply To This Comment

bestnyer bc pengalaman org peknen. bilalah ida nak ada rezeki nak peknen ni...
teringin jugak buat kerabu mangga ikan tu. mesti sedapkan makan ngan nasi lembik2 sikit.. hehe

jaga diri yea...

cheqna said...Reply To This Comment

kak
senyum sorang2 cheqna baca n3 ni
take care neh kak =)

QasehnyaRania said...Reply To This Comment

bahagia bc n3 ni