Thursday, February 17, 2011

feveret ai nih


hei yu ollsss... korang makan tak buah ni??

tau kan.... ni buah naga. ai suker giler buah ni. nak² lagi kalu wat jus. pergghhh.... terangkat beb kalu pekena time panas terik, hilang dahaga.. buah ni ada dua kaler, satu putih satu lagi merah. zat makanan lain yang terkandung di dalam buah naga ialah serat, kalsium, zat besi, dan fosforus yang cukup bermanfaat untuk merawat penyakit darah tinggi. buah naga berisi merah pula sangat baik untuk memperbaiki penglihatan mata kerana kandungan karotenoidnya yang tinggi. fitokimia di dalam buahnya juga diketahui dapat merendahkan risiko kanser. [info dari wikipedia]

saya suker yang kaler merah ni. kalu beli, mesti saya perap dalam peti ais dulu. makan sejuk² sedap woo... kat umh ada lagi sebiji, nnt dah habis nak beli lagi dan lagi dan lagi... 

secara keseluruhan, setiap buah naga merah mengandungi protein yang mampu meningkatkan metabolisme tubuh dan menjaga kesehatan jantung; serat (mencegah kanser usus, kencing manis dan diet); karotin (kesehatan mata, menguatkan otak dan mencegah masuknya penyakit), kalsium (menguatkan tulang).

buah naga juga mengandungi zat besi untuk menambah darah; vitamin B1 (mencegah demam badan); vitamin B2 (menambah selera); vitamin B3 (menurunkan kadar kolesterol) dan vitamin C (menambah kelicinan, kehalusan kulit serta mencegah jerawat). [info dari sini]

25 dok ngomen:

ZZnoor said...Reply To This Comment

gud promo sis!! sgt cantik buah naga ni!! negri9 one of the biggest provider buah naga in malaysia tau..klu ade lbh, pas2 le..haha

[-suziey-] said...Reply To This Comment

celet skit..suka jugak..hikss..klu buat air lagi best:D

~ yus ~ said...Reply To This Comment

adoi! terliur tgk kaler merah dia tu.

Aku said...Reply To This Comment

Salam, aku pun suka. Aku dapat benih yg merah ni 4-5 tahun lepas. Dah makan hasilnya berkali-kali. Yg merah memang bes... lagi sejuk lai bes...

norhidana said...Reply To This Comment

wahaaaa saya pun suke gk yg merah... lg2 suke bile lekat kaler kt jari... nyeh3..

bile dgr blh mengawal drh tinggi lg berkobar2 nk mkn buah ni nyeh2

~izan~ said...Reply To This Comment

izna pun suka..yg merah jugak.kalau izan nk blk Kl lalu kat area2 kuala pilah tu byk ladang dia..org jual pun ada je tepi jln...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...Reply To This Comment

Anak yang sulong pun suka sangat buah ni.

Siap kata yang putih tak sedap sangat !

wahida said...Reply To This Comment

ko nak jadi cikgu sains ke jah?

sw33tdarling said...Reply To This Comment

i pun sokaaaaaaaaaa!!! makan sejuk2...

LyNn HaMzAh said...Reply To This Comment

kesukaan lynn juga nie...hehehe...

Dee said...Reply To This Comment

x makan pun buah ni..nti nak cubalah..

ieda said...Reply To This Comment

uishhh pati air dia punn sedapp .. tapi org cakap makan dia punya buah lagi pior kan .. ermmm mana nak cari nie :) dah terliuq sampai ke tekak nie huhuhu

NM02 said...Reply To This Comment

zznoor,

org cakap kat n9 mmg banyak kebun buah naga ek??

NM02 said...Reply To This Comment

suziey,

meh celet... give me 10!!

NM02 said...Reply To This Comment

kak yus,

merah dia melekat kat jari ek. kuat sungguh kaler dia

NM02 said...Reply To This Comment

aku,

mu tanam sendiri ker? wah!!! hebatnya

NM02 said...Reply To This Comment

norhidana,

mari kita jaga kesihatan dengan memakan buah naga sebanyak mungkin. nnt u'uk pun kaler merah. khakhakha

NM02 said...Reply To This Comment

izan, org cakap pengusaha buah ni mmg akan dapat hasil yang sangat untung ek...

NM02 said...Reply To This Comment

azrina,

haah... yg putih tu tak tau nak cakap ape rasanya.. betul2 tak best

NM02 said...Reply To This Comment

wahida,

aku jadi cikgu sains semenjak duamenjak ni... kau pun tau kan.. hahaha

NM02 said...Reply To This Comment

deee,

cuba tau... sedap!

NM02 said...Reply To This Comment

kak ieda,

mmg kalu makan buah lagi pior. kalu wat jus, dah kena tambah guler.

Aku said...Reply To This Comment

Aku tak tanam sendiri... aku kontrak kpd mak mertua aku. Rumah aku mana ada tanah, angin dan langit adalah....hahaha.
Bukan utk jual, utk makan sendiri-sendiri je...

NM02 said...Reply To This Comment

aku,

wah... kalu gitu, meh le antao skit. ngeh ngeh ngeh

cikpuanhady said...Reply To This Comment

my peberet juga ni..lagi suka yang ni dari kaler putih tu..slurpp!!

Jom skodeng :Tentang Salam dan As Salam