Thursday, January 7, 2016

qausar dah sekolah

assalamualaikum
sebagai pembuka tirai tahun baru, meh le nak share kesah dak aus masuk pasti. kenangan yang semestinya aku akan cter beriya² bila dia dah besar nnt. 

bangun pagi hari pertama elok, mungkin dia pon teruja nak tau alam sekolah cemana. turun bawah meh amek gambar seketul wat kenangan dan wasap group. awat moncong entah... 

sebelum tido, dalam kete, mcm² pesanan dah mummy daddy bagi tau. dia angguk je. dia demam sehari sebelum sekolah, aku rasa dia serabut mikir hal nak sekolah kot. hari pertama ni pun masih panas, aku dh pesan kat cikgu kalu dia masih panas atau nampak tk bermaya, aku akan amek dia tghari. aku masukkan dia kat pasti ni sekali ngan daycare. senang satu tempat. 

daddy ajar tiap kali nak masuk susun selipar kat sini. susun elok² nnt nak balik senang. dia angguk. tapi bila dia nampak budak laki yg tengah nangis sambil isap botol tu, aduhhh... terus dia merengek taknak masuk. aku agak dah, dia ni kalu nampak org lain nangis, mesti terikut jugak. 

 ni tgh nangis ni.. tapi kenapa mcm tgh senyum. hahaha.. dia taknak masuk dah masa ni. jenuh la daddy dok pujuk.

 sambil pujuk sambil kami dgr taklimat. tgh syok² dgr taklimat dak aus menjerit cakap nak balik. tekejut abes semua orang. hahaha

gasak la heh... sampai daddy kena teman dia masuk dalam. lama jugak sampai aku plak yang masuk teman. pujuk sampai janji mcm² kt dia. eehhhh taknak jugak. melalak jgk. sampai aku nekad, aku ckp kt cikgu, aku nak larik keluar. dia melalak ke ape ke cikgu amek je, tarik je. kalu aku tak buat camtu, sampai bila pun dia tak ok. dia tu selagi ade makpak depan mata mmg takkan abes melalak dia. masa depan pintu kemain dia menjerit, kuat betul dia nangis, panggil mummy daddy... ikut jiwa aku mmg tak sampai hati tapi sampai bila kan. kuat betul dia tarik baju aku weh. aku plak kemain kuat tolak dia kat cikgu. Allah... luluhnya jiwa.. 

aku larik kuar nyorok celah dinding, intai nampak cobaan dia nak bukak grill pintu. ko jgn tanye perasaan aku masa tu cemana. eh tgh menaip ni pun dh sebak balik. ngok betul. cikgu pujuk dia, akhirnya dia diam dan masuk dalam. dalam 5 minit jgk aku tunggu kat luar. aku tyer cikgu nangis lagi tak, cikgu kata dah diam. lega...

 bonda pon dtg jenguk dia lepas anta kakak. amboi qaleef.. kemain ko ye. paparazi sangat. hahaha

sian tgk budak perempuan 2 org tu. masih tak masuk² lagi. sabar ye nak... lama² kamu semua dapat sesuaikan diri... 

daddy ngan baba cakap, 'dah² le ngintai. dh lebih 5 minit pon. jom p mamak tenangkan hati.' hahaha... melangkah tinggalkan qausar dgn harapan dia dapat terima perubahan dalam kehidupan dia. masuk kete, aku nangis dalam diam, tapi aku tau daddy dia nampak aku nangis. hahahaha... 

tghari cikgu wasap bagi tau aus minta susu. aku mmg taknk bekalkan susu botol utk dia, tapi tak sampai hati plak... so pegi la hantar. jarak dari umh ke taska 5 minit je kalu naik kete. jalan kaki pun boleh tapi panas. hahaha.. alasannnn. cikgu wasap gambar dia, cikgu kata dia sorang taknak tido. dia mmg mcm tu, sama mcm hari pertama kt umh pengasuh dulu. susah nak sesuaikan diri kt tempat baru kalu tkde makpak dia skali. mmg sampai sudah dia tak tido, sian dia..walhal ngantuk kemain sebenarnye tu. 

5.30 ptg amek dia. kemain moncong, marah la tu. hahaha... dia tak join pon kawan² main, dok kt kerusi tu ngan cikgu, teponyok je dia masa tu. nampak nau dia ngantuk. 

 taknak pandang aku weh. betul² marah ni. 

masuk balik sekolah sbb daddy nak bayar duit uniform tambahan. masa ni aku suruh dia join kawan² mian. sambil tu aku siasat ngan cikgu ape dia buat seharian. cikgu kata dia tak berapa nak campur ngan kawan² lain. dia banyak diam.. mungkin hari pertama je ni cikgu cakap. aku balas balik, mungkin kot cikgu... lagi seminggu cikgu nampak la perangai sebenar dia. hahahaha... makan pun tak berapa nak cikgu cakap... aku balas, lagi seminggu cikgu tgk dia punyer tak cukup makan cemana. takut nnt asik minta tambah je. hahahaha... 

 eh tiba² melalak. dh kenapa... dia cakap kawan dia tolak. alahai nak oiii.... jgn manja sangat boleh tak. kemon aus.. buang manja tu jauh² plissss... 

hari kedua, masa hantar masih nangis tapi tak meronta seteruk hari pertama. tapi bangun pagi kemain melalak satu blok boleh dgr tangisan dia. mcm² alasan dia bagi, taknak mandi, taknak gosok gigi.. eh budak ni... daddy dia la yg sanggup layan, aku... siap pegang hanger baju. hahahaha... garang mak aus ni.

hari ke 3 sekolah, kami dh start keje, so kena bangun awal siapkan dia. adoii... susah betol nak bangun pagi. kesian mmg kesian, kalu layan jiwa pagi dia, mmg kami pon lmbt masuk keje. sampai depan pagar sekolah dia dh merengek. tapi bila cikgu dokong dia ok. maaf la cikgu kena dokong dak aus yg sado tu.

hari ni best. aku dh kejut dia, dia dah bukak mata, tak nangis, tapi dia cakap jap mummy, nak berak. aku cakap nak berak bangun la. dia cakap nak berak dalam pampers. tapi masih baring dan mata tutup. aku cakap elok² cepat la dik... nnt lmbt nenek kebayan marah. hahahah... dasyat tak mak kau gertak. terus dia bangun. ha... hari ni elok, tak nangis. tapi mcm² la dia nak tuntut ptg kang. sampai depan pagar sekolah, sedu sedan masih ade tapi tak lama. alhamdulillah... lama² ok la tu. biasala, mula² je kan. 

semoga aus dilembutkan jiwa, diterangkan hati utk belajar. ini satu permulaan untuk dia, walo pon baru nak masuk 4 thn, moga dia ade minat dan semangat dalam pelajaran. mummy daddy doakan aus berjaya. in shaa Allah


17 dok ngomen:

ain.ya.nun. said...Reply To This Comment

Semoga cepat sesuaikan diri ye Qausar or nama baru Aus.

Eh, anak I pun cepat bertindak kalau sebut nenek kebayan :p

Falsya said...Reply To This Comment

Halohhhh comel sgt berkopiah berbaju ijo..yg mak2 duk ngitai anak tuh pun nmpk comel sgt..hahahaa

Nurzakiah Hanum said...Reply To This Comment

comelnyaaaaaaaaaaaaaa

☆♥L@dy @yU♥☆ said...Reply To This Comment

Dh besaq anak uols
Dulu tgk Jln pun x blh lg
Hati kena kuat bab ni
Seminggu jer nnt2 ok la tu

lieyalatif said...Reply To This Comment

hihihih aku bace gelak2 noks...bukannye ape..comel sgt aku rase anak bujang ko nieh...ingat sado2 tak nangis...rupenye nangis gak heheeh...takpe2, seminggu dua jek pun gini...nanti lama2 dah serasi ngan rutin dah okey dah tuuu...aku anak2 aku gini laa aku kene hadap mase mule2 anta tadika.....

norhidana miswan said...Reply To This Comment

hahahha... alah dak aus baru 4thn kan... oklah tu... lumrah semua tuh

tp yelah.... ko apasal tak teman kt dalam... ko tkt ko sekali meraung ngn dak aus ek kak... pastu bkn main sekodeng beramai2 hehehhe...

lps2 nih ok lah tu

idzwa kamaruddin said...Reply To This Comment

hahahahhaaaa hadoiiii dram sgt nie!! hehehe..muka sado sangat nie tapi hati tisu~

Kakcik Nur said...Reply To This Comment

Comelnya Aus... Dah tak berekor rambutnya... :)

Dulu mak pun nekad tinggalkan anak kat Tadika. Lantak dialah nak tendang kerusi meja, pandai-pandai cikgulah nak buat macamana. Sudahnya sehari dua, elok je dia. Siap halau atuknya yang hantar dia ke Tadika tu...bertuah punya cucu!

Fazleyatul Aini said...Reply To This Comment

adoi aus tak sado la nangis. takpe nanti dah jumpa geng ok la tu

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

aku baca sedih ada nak gelak pun ada seebenarnya...hahahah
aus..aus...comella awak

Fiza Rahman said...Reply To This Comment

Comel jer. Lelama nanti ok lah tu ☺

Nabila Syifa said...Reply To This Comment

Ala qausar.hensem boy kena kuat

wahida said...Reply To This Comment

amboiii kemain cik talib skodeng.....mcm dia pulak parents si qausar...hahaha...

adarnadzmie said...Reply To This Comment

aus good boy mana leh nangis... x macho la awek nengok nnt...hahaa

insyallah lama2 nnt ok la tu...:)

mun said...Reply To This Comment

hehe ragam masa memula je kan.. lama2 nanti.. xmoh balik..nak main dgn kengkawan je..hehehe

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...Reply To This Comment

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...Reply To This Comment

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.