Thursday, September 10, 2015

ikan bakar portugis

hari ni n3 masak² lagi. betabahlah korang yek. aku ni mmg banyak gambar masak. tgh rajin ni moh le aku up gambar lauk yang ade ye. ikan bakar portugis ni sedap makan panas². bila dah masak kena terus ngadap. kalu tak, nikmat asap bila bukak aluminium foil tu hilang. 

first time aku buat, aku pakai paste brand adabi. paste mmg utk ikan bakar. sila gugel lah ye. paste tu aku tambah air panas, pastu curah kat ikan, letak bendi, bawang besar dan daun limau purut. daun limau purut tu aku letak lepas aku amek gambar ni sebab tu tak nmpk daun tu kat maner. hahaha. eh serai pon ade, lupa pulak. hehehe.. garam takyah dah tau sebab paste tu dah sesedap rasa

 aku pakai pemanggang ajaib je. 10  minit dah masak. bukak foil bau dia... waaahhhhhh lazat! inilah dia ikan keli portugis namanya. 

kali ke dua aku buat, aku tumis cili sendiri. ni aku pandai² sendiri jek letak bahan ikut suker. tapi ramai jek minta resepinye.

hirisan :
halia 2 inci
bawang putih 3 ulas
serai sebatang, ketuk
daun limau purut ikut suker
tumis semua bahan² ni
pastu masukkan cili kisar 3 sudu
garam secukup rasa

bawang aku tak campo skali masa menumis sebab nnt dh layu, bila bakar lagi layu, tak syedap la rasanya. ni aku pakai ikan siakap. sebelum lumur cili kat ikan, ikan tu tempek² la garam sikit, kasi ade rasa, pastu lumur la ikan ngan cili tadi, masuk kt celah perut dia banyak², aku suker nnt korek² tulang tepercik cili merah tu, ermmmm... dap tau. baru la aku letak bawang besar. 

 bersemadilah dikau dalam oven selama 10 minit

 pastu aku bukak sikit foil bakar lagi 5 minit gitu nak kasi garing skit ikannye. 

 nampakkkkkk.... lazat ke idokkk. selamat mencuba! 

16 dok ngomen:

idzwa kamaruddin said...Reply To This Comment

alahaiii sedpa nyer la hoii..dah la lunch!

Lea Ismail said...Reply To This Comment

adui...sedapnya....

nuyui a.k.a miss YUI said...Reply To This Comment

perghh tergugat tgk..huaaa

Nurfaezah Abdullah said...Reply To This Comment

waa seronok kalo pandai msk

eima said...Reply To This Comment

KLU buat kat sotong pun sodap ni kan .... hmmmmm

ohpanduan panduan said...Reply To This Comment

Boleh nak cuba buat ikut resepi ni.

Pokok Manggis Depan Rumah said...Reply To This Comment

Sedapnya. Nak kena cuba juga.

Jobdirumah Buat Duit said...Reply To This Comment

Nampak sedap. Kalau rasa tak tahu lah. Mesti sedap ni.

aizamia3 said...Reply To This Comment

Tak pernah lagi buat macam tu.. ;)

Falsya said...Reply To This Comment

urghhhh!!!..sedapnyeeeeee..

Eye_nee said...Reply To This Comment

ko dah lah jarang2....kadang2 masak...sekali ko masak...meletopppp gitu....sedappp nmapaknya beb...

Aula Mommy Razim said...Reply To This Comment

omaiii sedapnya..
tq share resepi simple ni weekend leh cuba

Rahsia Bayi Pintar

Azian Elias said...Reply To This Comment

tempting memting lah weiii.. sodap nyo..

norhidana miswan said...Reply To This Comment

aku biasa jgk bt ikan bakar ala portugis ngn paste ikan bakar adabi tuh kak... sdp kan... engko nih bt aku terliur2 lak ikan bakor ke sutun bako

Cik Da said...Reply To This Comment

nampak sedap jerk kene try jugak ni...

Zura Tahir said...Reply To This Comment

Hehehe...menjadi resepi campak2...