Thursday, March 13, 2014

mak kite sayang kite

tiap malam kita makan kat umh mak kite. eh, skang ni tak selalu.. kalu rasa malas nak kuar malam, kami 3 branak siap makan kat luar sebelum balik umh. senang, malam leh lepak tgk tv, main ngan anak, main ngan bapak. ehhhhh... 

kalu lepak kat umh, aku kesian tgk dak qausar. dia bosan main sorang². habes semua menan dia punggah. dia bukan kaki tgk tv. bukan mcm stgh budak yang boleh dok diam layan tv. pada dia baik dia godek basikal dia ke, godek kete dia ke... tau² ada yang tecabut, pastu tak tentu pasal nak melalak. ape² entah. 

kalu lepak umh je, dia akan tido awal. habes bosan dia, dia ajak aku masuk bilik. kadang tgh syok layan abang jebat, dia melalak jugak nak aku teman dia tido. dulu boley tgk tv dalam bilik. sejak dah kena tukar astro beyond ni, dah tak leh tgk dalam bilik sebab dalam bilik tak tukar beyond lagi. dulu dekoder lama boley la tukar masuk kad. skang dah tak boley, tu yg tak syok. nyampah...

kalu tak sempat makan kat umh mak, kadang mak tapaukan kita lauk. tu pun bergantung pada mak masak awal ke tak... kalu dia dah masak awal, maka mangkuk tingkek le kita bawak balik. hehehe.... sup ayam mak terbaek ever! siap bungkus daun sup dan bawang goreng lagik.

kacang panjang dan tempe. yang ni aku asingkan tempe ngan kacang sebab aku makan tempe tak brapa suker kacang panjang. laki aku plak mkn kacang pjg tak makan tempe. ape² entah laki aku tu... keturunan jawa tapi tak makan tempe... buwekkkkk... hahahaha... qausar jugak bagus, makan semua... tempe tu dah mcm keropok dibuatnye...

ikan sardin rebus, mak cakap balik goreng sendiri... tak sempat nak goreng, ingat korang datang malam. ermm... takpe, takat goreng ikan wa no hal. hehehehe. aku suker ikan yang direbus dulu pastu baru goreng. sedapppp...

takde teloq tak syok.. ni goreng sendiri daa... takkan teloq pun mak tapaukan.. hehehe

laki aku tak suker sambal belacan adabi ni. aku ok je... cili api jugak laki aku giget krup krap krup krap... lidah dia mmg kebal. gilak!

nasi mak tapau jugak. masa mak tapau semua ni, aku seloroh ngan dia, jus tembikai takde nak tapau? terus kena tarzan ngan mak.. hahahaha... padan muka!



sedehnya doa pagi ni. doa tiap pagi sebelum mula keje diselitkan dengan doa utk MH370. aminkan doa dengan linangan air mata. mengenangkan apelah nasib mereka sebenarnya. sebaik mana pun perancangan kita, lebih hebat lagi perancangan Allah utk kita... hambaNya....

29 dok ngomen:

Ayu sukatiakula said...Reply To This Comment

bestnye mak dok dekat..

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

ma mu memang suka bg orang makankan..kalau aku datang umah memang sokmo makan je..penah ma mu masak nasi ke aku makan ngan sup sayur..masa tu habis pantang yaya..kahkah..ma mu masak memang sedap..buat milo cicah biskur pun sedap..hahahaha

kim salam ma mu deh

Nurzakiah Hanum said...Reply To This Comment

nampak sedap

Nieyl said...Reply To This Comment

wah~sedapnyer....

::NureeN:: said...Reply To This Comment

alhamdulillah.. untungkan umah mak dekat... klau nureen ari2 mau blk singgah jenguk... bestkan ari2 gebang ngan mak :)
ooo betul ke ikan rebus dlu bru goreng sedap, mmg x pernah try, bleh la cuba pas ni :)

Zura@Iwan said...Reply To This Comment

bestnya ko..
siap mak taupau kan
sonok bila duk dkt mak ni..

ak suka tempe beb..
ikan grg sardin pun ak sukak..
wahh leh geng.hhehe

norhidana miswan said...Reply To This Comment

hahahah gile tak syg ko kak... ni lah racun ni lah penawar tau... mcm aku kalu blik kg, bkn takat lauk segala mende hatta minyak masak ngn gula pun kadang mak aku nk kirimkan...

mak kite msk simple tahap apa pun kite kata sedap sesangat kan... ni bt aku rindu nk balik kg nih jmpa mak aku...

*skrg nih bangun2 tido je dh pkr apa lah nsb mh370 dh jmpa ke belum...

syawalsimpsons said...Reply To This Comment

bestnya la hai kakak

Ibu Lala said...Reply To This Comment

Pergh. Sup ayam tu mmg terbaik la. X pandai masak sup sesedap tu kan.

wahida said...Reply To This Comment

mak2 kita masak mmg sedap kan jah..
untung la ko duduk dekat dengan mak...huhu...

malam ni aku nak tumpang mkn rumah mu jah..

suruh mak mu buat mee kari sedap dia tu deh...

ZazaMyMoon said...Reply To This Comment

untung badan lah Bedah mak sayang.. hari2 tapau makanan hehehe

Eye_nee said...Reply To This Comment

Betul lah sis..setiap kali doa setiap kali tu sebak..bukan tak pernah tgk berita kpltrbg terhempas kat negeri lain..Itulah kita kan... MALAYSIA tanah air kita...38 rakyat tak kira ugama bangsa itu adalah MALAYSIAN...

#pray4MH370

Mila Ahmad said...Reply To This Comment

sweetlah mak akak ni..makcik saya nak jadi anak angkat boleh? nanti boleh tapaukan jugak hihihihihi...

- AZIE - said...Reply To This Comment

amboi...anak mak btl nie..
sedap pulak seme tu

Puan Bui Junaidi said...Reply To This Comment

MMG UNTUNG DPT MAK YG PANDAI MASAK..BUI SELALU POW MAK SURUH DIA BUAT SAMBAL BELACAN GORENG..HIKHIK

wantie said...Reply To This Comment

jeles aku ngan hang ni. mak dok dekat. anak di jaga selamat . tak yah risau kena dera ke hape. nenek takkan nak mendera cucu kan..

wah bestnya, tak yah bertukang kat dapur mc aku. jeles ai tau.

Khai♥Rin : anies said...Reply To This Comment

xtergeliat ke urat perut mkn cili gitu2 je

Kakzakie said...Reply To This Comment

Itulah kasih mak walau tahu anak boleh masak pun selagi boleh semua dia nak bagi juga...

Fazleyatul Aini said...Reply To This Comment

nak jugak la mangkuk tingkek ! hihi

~ keep praying for MH370

ain.ya.nun. said...Reply To This Comment

Behnye dok dekat dengan mak.

I ni menumpang dinner mak mertua je tapi naik segan jugalah kalau dinner selalu sangat kat rumah dia.

:: idzwa :: said...Reply To This Comment

makkk....anak mak kat sini pun nak jugakkkk....

aizamia3 said...Reply To This Comment

hehehe.. sesekali balik umah MIL siap tapau yang tak menahan tu..

JunAina said...Reply To This Comment

Bahgianya diaaaaaa...tak pe nanti anak pulak masak2 utk mak.

Cik Ecah said...Reply To This Comment

untungnyer anak mak heeeee....

Fiza Rahman said...Reply To This Comment

Tanjanya anak mak ni.

Amanda Suria said...Reply To This Comment

terus aku rindu nk makan lauk2 mak aku masak nok....adeh...

emy pokden said...Reply To This Comment

bestnyer dok dkt ngan mak..kalau lah mak aku dekat...mmg aku dok umah dia jer..takde makna nak dok umah sendiri..hehehe

munna said...Reply To This Comment

Untungnya........ Mak masak apa2 pun sedap

attyfir said...Reply To This Comment

masakan mak mmg paling sedap didunia.
kty pun sama ngn hubby nieza..ciliapi buat ulam je