Wednesday, December 26, 2012

terima kasih mak

dialah yang menjaga aku sepenuh masa ketika dalam pantang
dialah yang sentiasa susah hati jika aku sakit akibat branak czer
dialah yang memerhati anak aku ketika aku tak cukup tido
dialah yang sentiasa masak sedap² utk kami anak menantu dan cucu

mak, tumpang tinggal qays jap, nak p bla bla bla
mak, qays deman tak kebah² pun, cemana ni
mak, esok tolong jaga qays boleh? pengasuh dia nak p klinik
mak, tolong masak bubur qays boleh
mak, terasa nak makan gulai tempoyak ikan patin la
mak itu... mak ini...

adakala saya  melawan cakap mak
adakala saya tak dengar cakap mak
adakala saya tak setuju angin ngan mak
adakala saya masam muka ngan mak
adakala saya menangis kerana mak

namun
mak tak pernah ada rasa benci ngan anak²
mak tak pernah kata tidak pada anak²
 mak buat ape saje utk anak²

bila saya sudah begelar seorang "ibu"
kini, saya faham semuanya


terima kasih mak
terima kasih atas segala²nya
saya sayang mak saya

 Rasulullah SAW pernah bersabda
"setiap pagi, sedekahkanlah Al-Fatihah kepada kedua ibu bapamu (tak kira hidup @ yang telah tiada) 
Nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu"



44 dok ngomen:

Anum said...Reply To This Comment

so sweet :)

SURIA AMANDA said...Reply To This Comment

nice sharing, sebak baca...

♥ dak pink said...Reply To This Comment

Emak kan, tak pernah nya kata tak atas permintaan anak.

Sayangilah dia hingga dia tiada, dan jangan disakiti atau dilupai dia andai dia ditarik segala nikmat yang Tuhan bagi pinjam ketika dia di dunia.

=,)

makchaq said...Reply To This Comment

Makchaq pun macam tu.. sanggup apa saja untuk anak2.. selalunya untuk diri sendiri jatuh no 2.

mamawaiz said...Reply To This Comment

berbaktilah pada ibubapa selagi mereka masih ada..
dengan berbakti kpd keduanya itu lah tiket kita dapat pahala dengan mudah..
setuju x kak?

:: Mrs.Eady :: said...Reply To This Comment

sayang mak! :)

nik ros said...Reply To This Comment

saya pun saya mak saya

Fiza Rahman said...Reply To This Comment

So sweet. Cantik mak ko nok.

Saya sayang mak saya dunia akhirat ☺☺

Lya Colours said...Reply To This Comment

ibu ratu hatiku

Carl Lesmana said...Reply To This Comment

great sharing ! =)

norhidana miswan said...Reply To This Comment

bile kite dh jd mak baru kite tau kan kak... betapa bukan mudah jd seorang mak...

apasal mak ko kurus kak ahak2 (jgn marah kak, mak aku pun kurus, aku je yg gumuk lebih)

ummiross said...Reply To This Comment

tiba2 ummi rasa terharu, mak..pengorbanannya memang tiada bandingan.

NM03 said...Reply To This Comment

dana,

mak aku mmg slim, anak2 je yg gebu2 sbb mak msk sedap2 je... anak2 mana penah tolak. hehehe

Chik Att said...Reply To This Comment

Saya sayang mak saya

Dee said...Reply To This Comment

kau kan menitis airmata aku baca..

tapi bila kita belum jadi ibu mmg kita tak faham..once dah jadi ibu..baru kita fahamkan..

so, jagalah ibu kita sebaiknya ye..

Mila Ahmad said...Reply To This Comment

syg mak jugak heee~~~

Kakzakie said...Reply To This Comment

Syahdu kakak baca ini Nieza.
Mak Nieza sangat Ayu macam Sarimah pelakon tu - manis..

~MommyAida~ said...Reply To This Comment

terharunya baca entry ni..tula tanpa emak sapelah kita ni kan..hanya emak sj yg sanguup bersusah payah demi ank2..semoga emak2 kita terus dilindungi oleh Allah..Amin..

Haryati Faizal said...Reply To This Comment

teringat pulak mak kat kampung...

lieyalatif said...Reply To This Comment

touching plak aku bace ..tetibe tingat kat mak kat kampung huhuhu.....


mak ko nampak mude lagi niezza....awet mude nieh heheheh

Ratu Hatiku said...Reply To This Comment

Sedih pkak bila baca... terigt plak kat mak kat kg...bila nk blk kg lg nie..uhuhu

Qhaifa Nur said...Reply To This Comment

bila kita sendiri dah jadi mama..baru tahu setiap pengorbanan mak kita...

itulah dia kasih seorang mak NM...

Lynn Hamzah said...Reply To This Comment

sayu baca entry nie...pengorbanan mak memang tidak ternilai...

mamyharraz said...Reply To This Comment

tersentuh hati baca entry awk ni..hmm mak mmg segala-galanya buat diri kita..tiada nilai nak bandingkan sbb terlalu istimewa~

Riedaffya ibrahim said...Reply To This Comment

huu...tersentuh jiwaku ini bile bacanya...

Cho Zila said...Reply To This Comment

emak adalah insan istimewa sesungguhnya tiada pengganti...

Zura@Iwan said...Reply To This Comment

betui tu NZ, emak sggup buat apa utk anak2 dia....

syg sgt ngan mak saya....:)

Mia Kassim said...Reply To This Comment

bila kita dah jadi emak baru paham kenapa dorang sanggup buat apa sahaja untuk anaknya kan.....sebak bila baca

Rai Ourkizuna said...Reply To This Comment

rindu kat mak saya T_T

abah khalisha said...Reply To This Comment

Syg ibu selamanya

emy pokden said...Reply To This Comment

aku rindu ma aku..wuaaaaaaaaaaaaaa

JaSSNaNi said...Reply To This Comment

mak memang yang terbaik.. mak lah segala2nya.. :) tiada pengganti lagi.. hanya mak satu2nya..

whitecappuccino said...Reply To This Comment

baru je gi jumpa mak..mengharung air bah sebab rumah mak kawasan banjir..mak juga jaga nenek yg dh tua...bedridden..sorang2 dia je..

Daddy Ziyyad said...Reply To This Comment

Betul tu...bila kita jadi ibu/bapa, baru kita faham perit jerih nya mereka membesar, melayan kita...:)

e k i n ♥ y u s r i said...Reply To This Comment

saya syg mama sy jugak
mode : rindu~

ieda said...Reply To This Comment

mak adik mudeee layie ..
seakan2 sama ngan mak akak ..

bila dah jadi ibu nie , baru kita tahu kenapa ibu selalu cakap itu dan ini , selalu tegah itu dan ini ...

betapa besar tanggungjawab ibu dan kasih sayang seorang ibu ...

ye dikk .. sedekah kan lah alfatihah x kira dia dah tiada atau masih ada .. akak selalu buat begitu dan x pernah miss ! .. ;) sbb tahu semua itu utk bekalan mereka kelak .. ;)

Rinna said...Reply To This Comment

Sayang Mak.. :)

Macy Humaira said...Reply To This Comment

*pandang mak kat dapur*

mak tak pernah mengeluh. sungguh

Aisy Nasiha said...Reply To This Comment

rindu mak saya bila baca ni...
mmg mak ni seorang yg sanggup buat apa saja utk anaknya...smoga Allah panjangkan usia mak kita..

Ibu Lala said...Reply To This Comment

Betul tu. mak tak pernah mengeluh walau sakit hati dgn kita. Tp kita melawan cakap dia, sakitkan hati dia. Setakat ni saya masih belum berjaya jadi anak yang baik. Harap termakbul la impian tu. jangan terlewat sudah. Asyik nak gaduh je dengan mak. Ada je yang tak puas hati. Teruk betulkan..

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

Weyhh..mu..aku pun dh syg giler kt ma mu..hehe..4 ank aku dia yg urut semua..sunat..cukur rambut...kim salam deh..nti nk dtg urut lg..best giler!!

Eye_nee said...Reply To This Comment

sebak dan berkaca pulak mata pagi ni....semua yg ko tulis kat perenggan ke3 tulah penah akk buat pd mak....Makkkkk.....

Mimie said...Reply To This Comment

kasih ibu tidak berbelah bagi

QasehnyaRania said...Reply To This Comment

ya betul tu ;)
sayang mak juga