Friday, June 24, 2011

cerita sengal hari jumaat siri dua

tadi, ai citer pasal sayangnya ayah pada anak². skang ni mmg ai dah kurang minum koka kola. sekali sekala kalu ke kedai makan, ikut mood jugak kalu nak order. kalu ke mekdi, cuba tukar ke milo atau eslemonti. tapi smlm, masa order gcb, lupa nak tukar air. hahaha... sila terima alasan ini.

insyaAllah ayah, kaklong cuba kurangkan minuman bergas. dan akan minum air suam banyak². mana tau, bentuk badan kaklong akan bertukar mcm muda² dulu.. korang tak caya muda² dulu saya anggun? tunggu n3 waktu saya muda belia okeh. menitik la peluh en. suami kalu ai cakap tak nak makan banyak lepas ni. mesti dia susah hati punyer. nnt kalu ai slim balik kompem dia tak senang duduk. hahaha..

ok, siri kedua ni, ai nak citer pasal mak ai plak. mak ai tu memang feveret dia suker masak. hari² kalu bleh nak anak² makan kat umh dia. kalu ai cakap mlm ni tak pegi umh mak, mula la suara sedih keluar. kekadang kesian kat mak, kami tak nak mak hari² susah masak utk kami. mak pun penat.. kadang² mak saje cakap, mak masak banyak, sape la nak habiskan nasi dan lauk. anak² yg dengar mesti la tak sampai hati.. 

bila anak² membesar sihat bagai jozan.. eh johan, mak pulak bising. knp perut muncit, kenapa makin debab, kenapa baju nampak ketat dan macam² lagilah. sekali tu saya jawab, mak masak sedap².. tu pasal la kami semua membesar bagai jozan.. eh, silap lagi... johan la.. alamak.. jozan ke yg menang ni, asyik silap sebut je ni.. mak plak suker pakai beras siam. beras siam kan ke khasiat dia tinggi. adoyai.. memang beselera la anak menantu mak. tgk aje lah en. suami ai tu. dulu sikit punyer cekeding, skang tengok.. balance ngan bini dia. hahaha.. nenek banting tengok pun tekejut berkali² tahu. 

pastu mak suruh anak² diet. okeh, ai jawab kalu camtu..tiap malam kami tak datang makan malam lagi kat umh mak. mak gelak besar. mak cakap jgn nak ngada. dah tu, mak nak anak² nampak cantek, tapi mak masak kol 9 baru siap. masak awal mak cakap lauk tak sedap. bila kol 9 siap baru sedap makan panas². mak tahu tak, waktu mkn mlm tak leh lebih kol 8 mlm.. kol 8 mlm adalah waktu utk mengadap tv tgk berita bukan waktu goreng kepak ayam di dapur. hahaha... habeslah kalu mak ai tau ai cakap mcm ni. adik² ku sayang.. sila jgn tunjuk n3 ni kat mak kita ye.. kalu tidak aku jentik dahi korang ngan jari tengah. jari tengah tu kalu tunjuk dah nampak bahaya, ni kan kalu kena jentik.. sakit woooo... menitik tahi telinga korang nnt.

lepas tu plak, mak cakap kurangkan makan nasi. alahai mak ku sayang. yang tiap mlm mak panggil pegi umh mak tu makan aper... cekodok pisang ke... mak sambung lagi, mak cakap makan nasi sekali je seminggu. ai jawab lagi.. kalu gitu seminggu sekali je la kami pegi umh mak ye... mak jeling lagi. hahaha... rasa senak plak usus kencing tengok keadaan mak. ai cakap balik, mak... kalu seminggu sekali kami makan nasi, alamatnya kami merangkak la pegi keje...

terus kata²ku berakhir ngan hilai tawa penghuni rumah mak malam itu.. dan semalam mak masak sedap tak hengat. sampai tiga kali ai tambah nasi.. sila percaya kata² ku ini. nak tau mak masak aper...

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

gulai tempoyak ikan patin. mau tak menambah sampai tiga kali. 

pekena plak ngan sambal belacan power ni... pedas dia sampai garu kulit kepala woooo...

ha.. cuba la korang pk, camner anak² puan nekmah tak gebussss... sila bayangkan skang. nafsu makan menjadi² skang ni. ok, minggu depan cuba nak ganti puasa. betul... ganti puasa ganti... betul!!!!...

tengah syok makan sambil garu kulit kepala sebab pedas, kena plak kacau ngan dak cikenot ni

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

asyik tatak... tatak... entah dia nak cakap kakak ke katak.. kompius mummy tau. suker tarik baju atau suar kita bila kita tgh santap.. suap sambal belacan kang.. baru tatak tak brenti... akekekekeke... oklah yu olsss... hari ni kan jumaat, rehat kan lama... ape lagi... tido la.....


pesanan utk mak kejap lagi : sila masak awal, kol 8 dah siap mkn, kol 9.30 dah standby depan tv, channel 132. tak mau masa tu baru soh kami hidang, baru nak amek pinggan, baru nak bancuh air.. kita layan maharajalawak sambil makan colek mangga takpe.. alamak.. kecoq plak ayaq liuq...

45 dok ngomen:

Huda said...Reply To This Comment

hehehe..mmg sedap..camno nak diet ni ek :)

misya said...Reply To This Comment

rajinyer mak masak

myaishahhafiz said...Reply To This Comment

beruntungnya awak masih ada mak utk masakkan makan kegemaran awak.

sya nie dah dkt 7 thun tak dpt merasa masakkan mak & tak mendengar bebelan ayah.

al fatihah utk mereka.

(sorry ter emosi sikit)

munna said...Reply To This Comment

mmg kalau mak yg masak menambah2 selera makan di buatnya....

♥MiZz-siHa♥ said...Reply To This Comment

klau mak masak..ape pon mmg sedap kan..

Suara Kalbu said...Reply To This Comment

Telan air liur saya tengok patin masak tempoyak..

Haii.. banyaknya godaan hari ni

Dee said...Reply To This Comment

untunglah org yg masih ada mak :(

cheqna said...Reply To This Comment

hahahahaha
tobak besh kak....
sedap weh...

b a m b a m ' s said...Reply To This Comment

sama mcm mak saya.. ehhehe.. bila x mkn kata membazir.. bila dah terlebih mkn suk diet.. ahhahah

kakcik said...Reply To This Comment

Masakan mak yang tiada tandingan. tegok gambo pun boleh meleleh ayaq lioq... :)

ct shah said...Reply To This Comment

alamak!teringat lak kat masakan omak den.kecuq dah air liuq ni.
kak ena,kalau macam ni saya pun tak leh kurus.hari2 mak masak sedap2.:P

HonEyBuNNy said...Reply To This Comment

fuhhhh..

gulai patin ikan tempoyak tu...

betul2 memukau perutku lapor balik...huwawawa

miloais said...Reply To This Comment

ofkos lah... kalo mak dah masak tu... konpem makan tak hengat punyalah!

AI said...Reply To This Comment

- best nye kalo ari2 dpt mkn masakan mak...

sahromnasrudin said...Reply To This Comment

untungnya dpt rasa masakan mak..rasanya sy sebulan sekali je..syukur

ejaMaria said...Reply To This Comment

ok... lepas ni aku bagi mak nko menu sihat + diet... hari-hari masak sup je dgn hidang salad je... hehehe... bole la korang kurus kan (walaupun makan kat rumah mak...) ;p

sheera said...Reply To This Comment

mmg sdp mak msk...
tp time ko dtg je la die msk..
klu tggl aku ngn ayu...
alamatnye mkn nsi ngn BUDU je la...

ieda said...Reply To This Comment

hahahahhaha ko memang sengal lah dikk ade je ko jawab erkk ekekekk lawak tau sbb apa yang ko jawab tuu buat mak terkasima terdiam ahahahhaha
cayunkkk anak mak !! :) ngeeeeeeeeeeeeeee

NM02 said...Reply To This Comment

sheera,

hahahahahahaha.... gelak besar aku baca weh. kesian korangssssss... tu la, bila mak msk betul2 kat korang, korang tak nak makan, skang rasa la

wahida said...Reply To This Comment

aku sampai skang tak pandai mkn gulai patin tempoyak jah...ko heran tak, aku ni sikit hantu punya durian, tapi tempoyak tak mkn lak...hehehe..

aku tak suka buah2an dijadikan masakan...

ZSqueenbee said...Reply To This Comment

bestnye leh rse mskan mak slalu..huhu...pia plak blk swak bru leh rse tp mama slalu ckp 'pia blk sban ye mama msk sedap tuk pia' hihi..terubat rindu..

mak msk ape pon sodap..tgk msk gulai tu terliur plak w/pun xreti nk mkn ikn patin..hihi..

JOZAN!!

~Siti Hajar~ said...Reply To This Comment

air tangan mak terbaeekkk kan kak..

NM02 said...Reply To This Comment

wahida,

aku pun sama... tapi tgk jugak.. aku tak suker pajeri nenas, tapi aku mkn juga nenas, aku tak suka bubur jagung, tapi aku mkn jagung

NM02 said...Reply To This Comment

pia,

org n.9 masak ikan patin mesti pedas giler.

fiza said...Reply To This Comment

Bestnya dpt mkn masakan mak hari² ☺☺

Memang terliur tgk tempoyak ikan patin tu, maunya tak bertambah nasi ^_^

mama maman said...Reply To This Comment

bestnyer mak masak hari2... sedap2 lak tuh.. hhhuuu.. jelez ai tau...:P

Mama Gee said...Reply To This Comment

omak aii...walaupun ai tak mkn gulai tempoyak....tp tgk gambar2 kat atas tu otomatik pewot munyi...

terbaeklah sambal tu.......

Cik Pah said...Reply To This Comment

boleh saja yang nak makan..tapi ratah lauk jer lah.. nasi tak perlu amik..

eh.. itu pesanan untuk diri sendiri gak.hahaa

Cik Firus said...Reply To This Comment

hai..jom usha shawl satin kat sini http://firusgirlyshawl.blogspot.com/

Rinna said...Reply To This Comment

Adoiyaai..masak tempoyak ikan patin mmg sodap..tuh ada plak ngan sambal belacan..perggghh mmg meletopss...laa..

sha a.s said...Reply To This Comment

mskn mak mmg terbaik! xkn dpt rs kt mana2 kn...kalau balik umah parents kita kn, terus x leh nk diet....wakakaka diet ke? cess cess

eB ezrin said...Reply To This Comment

gulai ikan patin & sambal belacan... kalo eB la... nasi spinggan apa barang? ;p

Softtouch [Hanim] said...Reply To This Comment

klaka lah awk jwb ckp mak tu...betul jgk tau..kang kita xmkn dia sentap..kita boleh geng ina....xpe xpe..nk diet pelan2 yer...

wida said...Reply To This Comment

ms arwah mak sy ada dulu pon, pesan suruh diet bagai..tapi dia masak sedap2.
mcm mana lah anak2 nak diet..hehe. sabar je lah

Ieqa Rahim said...Reply To This Comment

dapat mknn cmni,diet tolak ketepi dulu la...hahhaha

zee said...Reply To This Comment

Nk jd anak angkat mak u bulehhh???
hihihi

maya amir said...Reply To This Comment

perghhh patin tempoyak..konpem berkali2 tambah..betul aaa..mak masak sedap2 sohihlaa selera pun sama naik..hehe

norhidana said...Reply To This Comment

ahai, mcm sedih baca cite akak nih, tp pastu gelak2 besar dana nih kak...
sian akak, dlm dilema ek... diluah mak mrh,ditelan makin bdn tembam heheh

cikbedahlaser said...Reply To This Comment

alamak... asal puasa je.. sy masuk blog akak...asal puasa masuk blog ni... akak blkg ni siap ckp lg.. ko ni.. baik tak yah puasa.. puasa2 tgk makanan.. hahhahah mak tak bersalahhhh...

eee sedap kan tempoyak masak patin... ehh patin masak tempoyak.. adoi teringat2 temerloh mari itu

fazilzura said...Reply To This Comment

fuhh menu mantappp

absolutely emy said...Reply To This Comment

no komen.. hahahaha... lapaq lak tengok ikan patin sambal belacan tu.. cezzz

sW33tdARLiNG said...Reply To This Comment

alamakkk terasa sambal belacan tu terus masuk dlm mulut

mummysyafie said...Reply To This Comment

untungnya boleh makan masakan mak hari2..

Cik Ina Do do Cheng said...Reply To This Comment

kalau cik ina dapat 5 kali tambah. sodapnya dapat plak makan ngan sambal belacan sekali.

tiefazatie said...Reply To This Comment

pergh..sgt sedap kak!