Wednesday, February 23, 2011

kepingin terus teringin

smlm, tak tau nak cakap yg ai terliuq bebenor nak makan singgah putih. singgah putih ni lebih pada kegemaran org kelate. yup, mak saya ore kelate sebab tu saya pun suker masakkan singgang putih. hei.. ai bukan tak nak ngaku kelate ok, ai lahir kat key yel, ic ai 14, so what. debe muh. hahaha

oleh kerana terdesak inginkan sangat singgang ni, balik keje semlm terus cari ikan tongkol. ai malas nak minta mak ai masakkan. kesian kat dia. asyik order jek. hehehe..  so, inilah hasilnya.. juadah berbuka ai smlm. dah dua hari ai ganti pose. syukur..

ai tak tau le yu ollss terliur ke tak. pernah makan ke tak. tapi bagi ai, ianya berkhasiat sebab direbus terus tanpa minyak. cili api merah tu, bila digeget bersama nasik, pergghh... rasa nak tenyeh lidah kat atas lantai. pedas nak mampos. hahaha... uppss, ai tak makan bende, bende tu ai pas kat hubby.

disebabkan hubby tak makan singgang putih, ai masakkan dia lauk sampingan iaitu kepak ayam goreng berlada. 3 ekor kepak ni dia punya sorang. ai kalu dah ada ikan tongkol singgang tu, takde lauk lain pun takpe.

ini harus ada utk hubby. telur mata + bwg goreng, letak kicap. 

ha... yg ni feveret kami. korang kenal tak ini ape. ah..toksah nak wat² geli ok. mcm hubby ai tu, mula tu geli geleman, sekali pekena, dia plak lagi taksub dari ai tau. sungguh, budu  ni sedap. ada khasiat plak tu. ikan tongkol tu ai cicah ngan budu ni le. huh!!!!! kesedapan yg teringat² beb! kalu ada yg geli, nasib la....

dah, tu je topik petang ni. nak bancuh oat bersama rx lite. daaaa!!!!

33 dok ngomen:

zee nazeri said...Reply To This Comment

Ya Rabbi, meleleh air liur..bestnyer ikan singgang ngan budu..

cheqna said...Reply To This Comment

budu ngan ikan singgang memang masyukkk tidak syak lagi...
hahahahaha

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...Reply To This Comment

sedaknye budu..

Cik Ina minat Do do Cheng said...Reply To This Comment

mantop dapat budu makan boleh betambah. kalau orang kelantan panggil singgang, kuah warna putih ye.kalau kat sini panggil pindang kuahnya warna kuning. Tak kisahlah orang mana pun janji kita orang Malaysia. ye tak.

ct shah said...Reply To This Comment

kak enaaaaaa!!!!..
laen kali bawaklah kat opis ni.sedap ah ikan singgang tu,lebih2 lagi ianya rebus.mmg peberet ai.siap cili api..adusss..kecoq..

miloais said...Reply To This Comment

iols tak makan budu
trapi nampak singgang tu
sedapnyaaaaaaaa!~

cam ne ye masak singgang ni??
iols tak penah masak mende ni!
kasik resepi nokkk!

~izan~ said...Reply To This Comment

menu last skali tu tak tahan..buduuu..dapnyer...semua sedap la menu ni..yumm yummm

NM02 said...Reply To This Comment
This comment has been removed by the author.
ratusiput said...Reply To This Comment

mmg tak pnh teraiiii budu.eheh...kat jb singgang top gak tp kale kuning kuah dia...letak kunyi idup...mkn ngan nasi panas2 mmg sdp.wah minum rxlite yg sedap tu ye...ratu mkn tu bukan makin kenyang makin lapo ade la...beza ikut bdn msg2 kot.so now no more dah.. :)

ieda said...Reply To This Comment

wow .. petang2 nie tgk budu aduhhhhhhhhhhhhhhhhhhh melelh liur akak nie huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

wahida said...Reply To This Comment

jah, aku stresssss!!

z.u.n.a.i.d.a said...Reply To This Comment

sedapnyer..tangkap leleh ni..singgang cicoh budu..kalo ada ikan panggang lagi sodap!!!

eLLy said...Reply To This Comment

aku tak suka.. tapi bukan pasal geli.. pasal budu tu masin ;p

erienz said...Reply To This Comment

bestnye...bila berpuasa... nak berbuka, mcm2 fikir nak makan..

Mimie.Candy Cane said...Reply To This Comment

baru tgh hari tadi buat ikan tongkol singgang,tp lawan ngan sambal belacan..aih..merembessss...

eT said...Reply To This Comment

waaa...sedapnyer...xmakan lagik nih...
meleleh ayor mata nengok..ngeeee

b a m b a m ' s said...Reply To This Comment

nak buduuuuuuu~! nak buduuuu~ warggghhh!! huhuhu..

Softtouch [Hanim] said...Reply To This Comment

pergh...bc lauk2 yg awk type tu telan2 air liur sy tau...gmbar telur mata tu sgt mngancam ok..xgelilah sy budu tu..sy mkn tau budu..

HonEyBuNNy said...Reply To This Comment

fuhhhh...sedap tu..malam2 lak ila tgk..lapoo..

Uncle Lee said...Reply To This Comment

Hi, Wow! You certainly can cook! Your dishes look so delicious, especially that ayam soup. I love that one.
What do you call it?

Would you mind I copy the picture?
Bila saya naik angin and post about beautiful ladies who have Black Belt in cooking, I will display your this dish, credit to you.

No need sign surat lawyer? Ha ha. okay, outang you teh tarek lambong tinggi, boleh?
Your hubby lucky man....macham makan at a gourmet restaurant.
Outstanding!

Have a nice day and keep a song in your heart.
Lee.

♥ Mrs.Eady ♥ said...Reply To This Comment

sedap nyerrrrrrrrrrrrr...!!terliur giler tgk ayam tuh!adusss...:)

NM02 said...Reply To This Comment

uncle lee...

alamak, mat salleh maner lak speaking dalam komen ni. hikhikhik.. nasib baik ada selit bahasa melayu. cuak ai tau. ok, yu nak copy gmbr tu ai tak kisah. gambar makanan aje tau. yg lain2 tak boleh k.

nway, thax sebab singgah tinggal jejak. i loike! hehehe

eMMe said...Reply To This Comment

owhhh~ sedapnye..nikmat berbuka puasa tu..mmg la membuat kite berselera sgt2!!

NM02 said...Reply To This Comment

izwa,

dah boleh komen kat opis ker tak? cian kat dia...

NM02 said...Reply To This Comment

uncle lee,

itu bukan sup ayam. itu singgang ikan tongkol. luper plak nak cakap kat komen tadi. *__*

abeshazwani said...Reply To This Comment

perrgghhhhh....feveret ku jgk tu, kuah singgang dan budu. tp dh kurg mkn budu coz resdung.

tp kg kita punya singgang lebih kuning kalernya. hehehehe. salu mkn singgang mesti ada budu, ikan panggang sama itu kacang botol. gelenti, satu periuk leh hbis.

NM02 said...Reply To This Comment

abesh..

awak buat saya terliur pepagi ni bila sebut kacang botol. perggh... nasi panas2 lak tu. caiyokkk

Mama_Fatin said...Reply To This Comment

mak aii sedapnye lauk

Aku said...Reply To This Comment

...tak pernah makan. tapi tengok macam senang je nak buat....

sahromnasrudin said...Reply To This Comment

mak aii..saya tak tahan tgk kepak ayam goreng berlada tuer...meleleh arr huhhhh

Ogy said...Reply To This Comment

terlioo dgn sup ikan tu..
budu tu dh lama tak sentuh sejak dh tak kahwin dgn org kelantan ni....tp budu mmg sodappp


testingg..

Rasa itu sudah mati..

cikpuanhady said...Reply To This Comment

perghh..memang kenalah singgang ngan budu..alahai..slurrppp...

chop, niezza ni ore kelate ko?

Jom skodeng :Tentang Salam dan As Salam

NM02 said...Reply To This Comment

cik puan hady,

mak saya asal dari kelate. anak2 semua dilahirkan di sini. hehehe