Wednesday, May 7, 2014

cerita balik kampung

malasnye aku nak hapdet blog skang ni. sebelum nak hapdet, kemain bekobar nak citer macam². bila dah masuk gambar, dah jadi malas nak taip, nak pk susun ayat bagai. huk aloh... sebab tu aku ada rasa mcm nak brenti je  dari dunia blog. tapi kalu aku brenti, dah takde la warkah buat qausar. tu je yang penting bagi aku. hehehe... ok la, kalu malas diam, kalu rajin hapdet.. gitu je la kannn...

berbalik dengan citer balik kampung aku ni kan... uiii... setahun lebeh kau aku tak balik. last aku balik masa raya 2012. masa tu qausar baru dua bulan. masa tu kami buat kenduri aqiqah dia. pastu langsung tak balik dah. raya tahun lepas, ayah aku tak brapa sihat so kami pakat beraya kat kl aje. 

kali ni balik mmg eksaited giler la wei... aku ni mmg balik setahun sekali. balik time raya puasa je la. raya haji mmg tak penah balik lagi. mak aku la yang selalu balik. dia kan anak jati kelate. aku tidak ye... aku lahir kan keyel. hahaha... kau dah kenapa nak cakap kau branak kat keyel plak ni. tapi aku suker balik kelate sebab dia best! hahahaha

perjalanan yang jauh buat aku rasa sonok. tapi bab naik bukit turun bukit aku tak suker. takot! skang dah ade hiway beb! tak lama lagi siap la sepenuhnya... baru² ni rasa kekok jugak, banyak jalan baru kan, nasib baik balik ngan kazen aku. kalu tidak banyak kompius looo... 

kami gerak dari kl jam 9.30 malam. separuh jalan ini budak sudah dengkor. penat sangat petang tu lasak kemain. elok jugak... kalu tidak tak dok diam. asyik ke depan ke belakang. pastu nak dok atas riba dedi dia. mak aku naik ngan kami. so dia berdua ngan qausar kat belakang. ayah naik ngan adik aku si achiq. kak icha pun ikut sama naik ngan ummi achiq dia. kami konvoi 3 biji kete. sebiji kete lagi kazen aku, family syasya. balik malam syok sikit, sejuk.. tapi aku takot sebenarnya balik malam. ermm... aku ni ape yang tak takut.. semua benda pun takot juga! hahaha

lebeh kurang jam 11mlm kami brenti makan kat felda kechau. aku ngan laki aku lapar giler. eh, aku igt aku je lapo... ngupeya yg lelain pon sama. hehehe... tgh tunggu hidangan sampai, singgah le menatang ni. mak aku cakap ni belalang daun. 

 takut aku nak pegang... takot jadi gatal kulit. unik kan badan dia. ciptaan yang Maha Agung. Subhanallah!

kami sampai kampung dalam jam 4pagi. brenti makan lama sangat, kalu tak dah lama sampai. sampai tu aku tak boleh tahan dah... masuk bilik terus lena. sepanjang jalan mmg aku tahan mata. takot laki aku pun sama ngantok tgk aku sedap lentok kat sebelah dia. bangun pagi tu aku tgk ini budak baek pyer sedap tekangkang cenggini. mengalahkan dia yang penat drive. hahahaha... mulot tenganga kaki tekangkang... molek sangat la tu qausar.

dah bangun tu, jenuh gak aku nak soh dia makan. maklum... geng ramai. syok la belari, umh kampung kan luas... naik turun tangga lagi... adui.. seriau aku tgk. lagak naik turun tangga mcm orang beso. kang tegolek aku gak kena zikir ngan dedi dia. huh! dah penat belari baru rasa lapar. mengadap mehun goreng abes la sepinggan tu. dok kampung tak sajak le nak pakai baju dik oi... panas melampau skang ni kat kelantan. aku berkali² mandi dok sane tau. telaga umh makcik aku sampai kering. kau bayangkan la beb! dak qausar pyer peloh dah mcm keje kat tengah sawah bendang. mucuk macam... uiiii hai. aku lantakkan aje. sekat angin kang dia pyer jerit satu kampung boleh dengar. 

sementara tunggu mak tok masak tengahari, kami layan mee celop cheqna. cheqna tu kazen aku. kakak pada bapak syasya. dia bukak kedai runcit ngan kedai makan. paling pemes mee celop dia. korang penah makan tak mee celop? alah... ala² mee sup jugak la. balik kampung kalu tak pekena mee celop ni, boleh meroyan bila balik kl tau. mesti teringat² je. mee celop ada ikan bilis, pelek tak?? hehehehe

kak icha pun layan mee celup jugak. kemain suker... cantek la tu senyum ngupe itu. ui.... anak² balik kampung boleh bankrap kazen aku. kejap² amek air tin, kejap² amek gula². mana boleh jadi... kesian kazen aku.

dengan itu, kite adakan buku hutang orang keyel. hahaha... sebenarnya mmg kami bukak buku pun kalu tiap kali balik raya. giler wei... sepupu pun sepupu la... kalu dah satu hari banyak nau makanan yang anak² amek, boleh tutup kedai looo. yang atas tu anak² kak sue pyer, blah bawah tu kak icha ngan qausar pyer. kak icha dan qausar tak banyak sangat sebab kami dua hari je kat kampung makcik aku. selebihnya aku kat kampung kazen aku lagi satu. kakak sulung bapak syasya. total utang aku 32.80 aje. aku dah pesan ngan cheqna dan anak² dia, tulis ape icha dan qausar amek. aku pesan ngan icha, cakap ngan cheqna ape kakak makan. 

yang best anak² kak sue la. dua muka surat ngkoooo.... tu pun patotnya tiga muka surat, tak aci... kakak yaya tulis sebelah cenggitu. hahahaha... aku kira total semua dalam 58 hengget gitu. hamek... hahahaha

sembang punyer sembang, tau² depa lelap. baguih... boleh aku besembang dengan aman. kalu tidak aku dah ngupa tarzan kampung. 

malam tu kami pakat makan kat luar. aku tak kasi mak aku masak dah. penat dia... skang kalu nak amek gambar, qausar mesti buat mcm ni, pastu dia sendiri kata senyum. hahaha

lagi sekali... senyum... hehehehe... ni pagi esoknye, hari kedua di kampung. kasi depa makan kenyang² sebab kita nak pegi shopping!!!!

kami ke rantau panjang. jalan nak masuk rantau panjang tak le jem pun, yang buat sesak ni depa dok berator nak masuk golok. aku teringin nak masuk golok tapi takot.

panasnye masa ni... mandi peluh la kami semua. aku betabah je dengan qausar. dia punyer tak dok diam... penat mengejar dia. habes semua kedai dia nak masuk. nasib baik le ade umi dan abi yang tabah dan sabar menjaga dia. hehehe... tq umi dan abi!

aku tak beli ape pun. hahahaha.... bantal pelok kekabu tu seploh hengget je. jiran aku kata kat kl duaploh hengget... ye ke? aku pun tak tao. rantau panjang sudah... sambung ke destinasi seterusnya... 

otw ke pengkalan kubor, kami lalu sini, kat patung baring ni. festaim ni aku tgk depan mata. aku tak brani nak masuk sampai dalam. hanya depan pagar je... patung budha ni femes kan. nak tau sejarah, gugel lah ye. ada lagi satu kat belah maner entah. yang satu tu patung duduk. besar giler ok. tak sempat aku nak hamek gambar. jalan sesak masa tu. 

dak qausar aku dah bogel kan masa masuk kete dari rantau panjang. dia punyer peloh musuk masam. sampai pengkalan kubor baru pakai baju. di pengkalan kubor aku tak amek gambar pon. adoi... tak larat dah kot. dengan peel qausar makin menjadi². menyesal aku tak bawak stroller dia. 

kat pengkalan kubor kami tak beli ape pun. kak icha je beli anak patung. kat situ semuanya mahal². betol la kazen aku cakap... kat situ semua harga cekek darah. aku ade beli baju jubah kaften kat rantau panjang harga dua ploh hengget je. kau tau harga kat pengkalan kubor brapa... lapan ploh koooooo... punye jauh beza! mak aku cakap kat budak tu beli kat rantau panjang dua ploh je, budak tu cakap mungkin yg jual tu salah letak harga. hahahaha... aku beli 3 pasang hokey. seluar legging budak yang harga seploh hengget... kat situ dua ploh lima hengget. aku nasihatkan korang, nak shopping sila ke rantau panjang lah ye...

pastu kami singgah pantai sri tujoh saje hamek angin laut. ni pun festaim aku sampai tao. kesian kan... nama je ade kampung tapi tempat² menarik aku sendiri blom jejak. ape² entah.

ingat nak turun, lepak tepi laut pekena cocok² ni... sekali parking penuh daaa... so balik aje la... si qausar ngan kak icha ingat nak mandi laut. dah bising dalam kete ngape tak turun. adeh la... lenkali lah ye

pastu kami singgah tempat jual ikan masin dan macam² la ade kat sini. lokan pon ado. aku tak turun, dak qausar dah lelap atas riba.

malam tu kami nak ke umh makcik aku plak. ade bbq dan sambutan bufday makcik aku, suami dia dan zaza anak kak sue. tanah merah dah ade SR tu... bedesup aku wasap grup kazen². hahaha... aku mengharap ade mekdi plak kat tanah merah. mekdi ade tapi jauh.

kakak kata dia suker balik kampung. suka la sebab ramai geng kan... kat tangga ni la anak aku naik turun. aku soh makcik aku buat pagar. hahaha... mcm gud² aje, main order aje ye...

aku tak join sangat pun depa dok bbq kat belakang umh. aku tunggu siap je. tak kuasa la aku heh... kang dak qausar sebok nak main pasir. ada ikan, sotong, ayam dan lokan. lokan bakar weh... teringat sabah!

buat mereka bertiga. 

moga kalian sentiasa sihat dan panjang umur. 




sambung!

16 dok ngomen:

Nurzakiah Hanum said...Reply To This Comment

best kan balik kg

lieyalatif said...Reply To This Comment

tu diaaaa...setahun sekali punye balik kg...mcm2 bende hah ade...tang soping ngan makan tu sonok wey....

wahida said...Reply To This Comment

kalau aku jah, mmg dah lama bergambo dgn patung buddha besar tu...

sedapnya mee celup tu jah...terliur aku tgk, kat area rumah aku ada org jual mee celup jugak, boleh tahan sedap kakak tu buat, tapi takde pulak ikan bilis, mmg mee celup kena ada ikan bilis ke jah?

Kakcik Nur said...Reply To This Comment

Budak2 juga yang seronok. Tak kira hujan ke panas. :)

idzwa kamaruddin said...Reply To This Comment

hamikkooo....kemain sakan lagik balik kampung!tu yg balik kancil dtg kl balik triton tuh!hahahaa...

cemomoi said...Reply To This Comment

rindu lepak kat pantai sabak

Kakzakie said...Reply To This Comment

Kalau dah baliknya setahun sekali memanglah semua tempat nak di jelajah. Yg best Qausar dah tahu enjoy...

JunAina said...Reply To This Comment

Punyalah panjang cerita balik kampung...tak sabar tunggu next entri.

aizamia3 said...Reply To This Comment

gigih ai baca sampai habis entry ni.. tengok dak Qausar teringat kat dak Nuha.. hehehe..

ummiross said...Reply To This Comment

seronok kan balik kampung, mesti meriah punya!!

Mrs Nazar said...Reply To This Comment

sakan la quasar gebu lari sana sini ngan kazen dia...hihihi...dia putih melepak..mesti merah2 muka mcm pakai blusher

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

Arghhhh..org keyelll ni pun dah rindu nk bkl kelate nih..fuhhhh

Eye_nee said...Reply To This Comment

Best lak ko sis ada kampung...huaaaaa...akk kampung yelek..sendiri sg buloh laki sg penchala..sitingah jam perjalanan sudah sampe....

dlm tak bayk soping..sendat jugak bonet kete ko tu yer...

attyfir said...Reply To This Comment

balik kg..dpt berkumpul sedara mara ..mmg syiok.

kty 1st time nengok binatang tu tau

Amanda Suria said...Reply To This Comment

haih...seronok sungguh eh sesekali balik kampung...

Ibu Lala said...Reply To This Comment

Amboi byknye shopping. Binatang tu x pernah tgk la.