Thursday, December 12, 2013

tiger cave ; krabi

serba sedikit sejarah tiger cave yg aku sempat gugel. masa kami kat sini, si phom driver kami tu tinggalkan kami je kat sini dan pandai² la kami explore sendiri. hahaha... sedih kan.. tapi takpe kami tak kesah pun. ok sejarah yg aku dapat gugel, tiger cave ni dipercayai zaman dulu, harimau suker buat lokasi kat gua ni sebagai tempat berlindung dan tempat tido. harimau² tersebut akan mengeluarkan raungan ganas menyebabkan orang ramai yang masuk ke dalam hutan utk mengumpul barang² atau memburu haiwan mendengar raungan harimau itu merasa takut dan disebabkan itu gua itu dinamakan tiger cave. ada juga yang mengatakan terdapat kesan tapak kaki harimau pada batu didalam gua tersebut. yang maner benar idak le teman tahu. 

terdapat juga laluan bertangga iaitu sebanyak 1237 anak tangga yang boleh didaki utk sampai ke puncak gua dimana didalam gua tersebut ada peralatan batu, tembikar dan acuan utk membuat tapak kaki budha. dalam gua tu juga ada jugak temple ngan patung budha yang besar, patung guanyin dan menara ala² dibeijing. 

kami tak tau pun ada laluan utk naik atas gua tu tau. kalu tau, mungkin jugaklah kami naik pelan². mau idaknye, nak jugak kami tgk pemandangan sekitar krabi bila dah sampai atas bukit tu. takpelah, takde rezeki, kang kalu naik kesian plak kat kak jah, takkan dia nak naik tangga banyak tu dengan masalah kesihatan yang dia tgh alami. takde dia, tak syokla plak kan. 

maka, silalah layan gambar yang ade je ye...

 sawadikap!


masih dalam pembinaan



 pokok emas. 




kawasan tiger cave ni dalam proses pembaharuan aku rasa. kalu dapat naik atas bukit masuk dalam gua tu, mesti lagi banyak gambar. takpe, ade rezeki dapat repeat krabi, aku usahakan utk daki 1237 anak tangga tu ye...  bagi aku, tiger cave ni biasa² aje, tapi kalu dapat naik atas lagi syok kot. 


9 dok ngomen:

Fazleyatul Aini said...Reply To This Comment

beso nya gong

Chekgu Azrine said...Reply To This Comment

Cantik jgk tmpt dia noks

eB said...Reply To This Comment

takutttttttttttttttt
eB x leh tgk patung besar2 nih... mau nanges nk balik. hu3

oooh fisheye eh? cam best jerk... mhl x? tapi aku dh silap bli lense la beb...
aku gi bli klonnyer... tuh yg lately gambor2 aku klam skit. hu3... kena setia balik ngan ori canon nih kan?... ;(

::NureeN:: said...Reply To This Comment

bila tgk n3 wohida, korang sama2 plan letak pic hari yg sama ek? hehe
mmg best la, g cuti ngan bff yg sporting abess kan...
hehee... nureen ngan eb bff d alam maya - reality.. mcm x caya jerr asal juz komen2 last2 jd bff :)

Zura@Iwan said...Reply To This Comment

oo tiger cave ni
like dorang mcm dorang punya kuil la ye
kalau ko bleh nek atas..sure cantik view dia kan..

Mia Kassim said...Reply To This Comment

cantiknya dan bestnya.......bilalah nak sampai sana ni....huhu

wantie said...Reply To This Comment

besarnya stature..

Jemari_Suri said...Reply To This Comment

Bestnye dpt holiday...

DYatie said...Reply To This Comment

Mcm best je. Mcm menarik je. Hehehe.