Thursday, September 27, 2012

cheekeboomm saya demam



smlm n3 bergambar qays pada usia 2 bulan. hari ni n3 semasa dia 3 bulan pada 20 sept lepas. pertama kali qays demam, batuk dan selsema. kesian sgt bila dia batuk berkahak. tak lena tido, tak lalu susu, tapi qays tetap baik dan pendiam. ada kala je dia senyum tak seperti selalu. qays mmg sebiji ikut perangai daddy dia, nmpk mcm sombong dan pendiam. tapi bila kita bercakap dgn dia, dia paling banyak jawapan yg cuba disampaikan dalam lorat jerman dia. hahaha... dan qays suker senyum dan gelak bila diagah. 

bila anak teruna tak sihat, mummy pun jadi tak cukup tido. mula jadi kupu² mlm sama mcm masa qays dalam pantang. masa tu lagi mummy rasa weng sbb qays akan terjaga setiap sejam. bayangkan mummy baru nak rasa lena qays dah dendang lagu pop yeah yeah. hehehe. tapi sekarang qays tak jaga sejam sekali dah. b4 mummy masuk keje balik, dia akan terjaga antara jam 6 atau 7pg. tapi bila mummy dah masuk keje, mummy bangun jam 5.30pg kasi susu kat qays. hari pertama mummy buat camtu, qays jadi pelik. dia bukak mata pandang muka mummy. agaknyer dlm hati dia dok kata, naper la tgh syok tido, kena paksa minum susu. alahai anak mummy ni, paksa ke ape ke... susu tetap habis jek. hehehe... cuma skang ni je la, waktu dia tgh demam ni dia tak selera nak minum susu sampai habis sbb tekak dia luka.

genap qays 3 bulan, mummy coti bawak dia p cocok dan p jumpa doktor pakar kanak². kali kedua qays sampai opis mummy jumpa doktor sue. masa qays dua bulan mummy cocok dia kat klinik idzham sbb masa tu doktor sue coti raya lagi. sebenarnya mana² klinik utk cocok qays mummy tak kesah pun cuma mummy lagi suker jumpa doktor sue sbb mummy dah biasa ngan dia. kali ni qays nangis lama sikit lepas kena cocok. masa sebulan dan dua bulan qays kena cocok, dia nangis tarik gear satu jek pastu senyap.  mungkin masa cocok 3bulan ni kebetulan masa dia tgh tak sihat. kesian anak mummy.... tgk muka tak best qays. sombong je kan... tp bila kawan² mummy jumpa qays dan sembang ngan dia, mmm...mcm biasa la, mula la gedix dia datang. ape yg dia nak ckp tak tau le... sampai meleleh air liur. hehehe... eh, tengkiu pada kawan² opis mummy yang kasi duet raya kat qays ye...

pastu kami terus ke klinik pakar wanita dan kanak² dr. hasmawati. mummy rasa ramai kot yang tau kehebatan klinik ni. ini pun lyn, kawan opis mummy yang bg tau kat mummy dan alhamdulillah, klinik pakar tu panel opis mummy jugak. sampai klinik pakar ni, qays tido kejap je sbb batuk dia makin menjadi. hari tu pun hujan lebat, mungkin sejuk melampau buat qays lagi rasa sejuk. mummy plak pi pakaikan qays suar pendek. hehehe... sori qays sayang..

yang bestnye, anak teruna mummy jadi mengada eh bila pembantu klinik bagi neb kat dia. mula tu mummy risau takut dia nangis. tapi.... boleh plak dia mengekek ngan pembantu klinik tu. ahai... jgn jadi gatal bila besar nnt ye nak.. nampak, qays dok senyum gatal kat budak klinik tu. sejak qays mkn ubat klinik pakar ni, qays makin sihat. kahak makin kurang, cuma skang ni hidung dia asyik berair je la sbb ubt titik dlm hidung yg buat hingus dia asyik meleleh kuar. hari ni qays beransur baik, susu pun dah banyak minum cuma dia tak boleh habis mcm selalu. mummy tak sampai hati bila anta qays kat umh pengasuh waktu qays terjaga sbb qays akn tgk je kami berlalu pergi seolah merayu jgn lah tinggalkan dia. oh sedih! sekian, ceritera qays berusia 3 bulan genap. naper mummy rasa ayat mummy mcm beterabur jek ek? muahahaha...




hari ni beday kawan baik mummy. hepi beday kak jah! nnt tghari kita mkn kek warna warni dan samurai beger sama² yek. 

39 dok ngomen:

Nens Collection said...Reply To This Comment

HEHEHE..biasa la kan kak..anak sy dulu bukan stakat berjaga,siap nangis2 lagik..1 kampong dengar..ibu die dh gaya beruang panda dh..ari2 tido ats meja..skang alhamdulillah semakin baik,,;)

mamawaiz said...Reply To This Comment

cepat sembuh yer qays

fiza said...Reply To This Comment

Alololo...siannya dak encem nih. 3 serangkai plak tu..demam, batuk & selsema. Klo batuk tu memang tak tahan lah, kesian kat baby. oleh turun berat badan dibuatnya. Smoga cepat sembuh yer qays.

norhidana said...Reply To This Comment

semoga cpt sihat qays yg bolat... mmg peramah tul, blh dia gelak2 ngn pembantu kenek tu ek... tak nngis pun... good boy

~ yus ~ said...Reply To This Comment

comel Qays. Hari ni baru kak yus dapat tengok ni. Dah kurus sikitlah niezza....hehe

Eye_nee said...Reply To This Comment

Proses anak2 nak membesar ni sis..selalulah nnt akan kita tempuh demam2 dan selsema ni...Semoga hero kecik ni cepat sembuh...

☆♥L@dy @yU♥☆ said...Reply To This Comment

wootz wootz
rasa dah lama x terjah sini
dulu last baca uols preggy lepas tue DIAM jer...now baca baby dah 2 months .. congrats even mcm dah terlmbt sket....curlastt uols nmpk slim dah...anak kecik mmg gituew la akan selalu jer x sihat...

:: Mrs.Eady :: said...Reply To This Comment

Bambam yg gebusssss :) qays qasy pandai ngorat ehhhh :)

Zura@Iwan said...Reply To This Comment

anak x sihat mmg la mcm tu, kita tido pon x cukup .

alhamdulillah qays dh beransur pulih....hrp2 qays cpt sihat ye..

faraherda. razalan said...Reply To This Comment

Semoga lekas sembuh!

ejaMaria said...Reply To This Comment

dugaan anak kecik... tapi qays baik... nampak macam senang je jaga dia... :)

Mimy Hamid said...Reply To This Comment

Qays hensem ..demam tu tanda nak big lagi...get well soon baby


untung beb kamu..klinik pakar hasmawati tu panel...huwaaa ai is jeles...lalala sebab dr wati tu terbaekk tiptop...anak ku berbayor la ke sini

wahida said...Reply To This Comment

Alhamdulillah qays hampir sihat...
jgn ekon sgt jah...jgn degil ckp aku...

comel dia senyum masa amek neb tu nok... :)

anyway, tengs for the wishes...gigih ko pepagi buta hantar sms kat aku, siap ada kek lagi...huwaaaa...mak jemah terharu...

Chik Att said...Reply To This Comment

masa keik ni memang lah ... mak ayah kena kuat semangat. demam .... batuk selsema. CA ni sampai dah hapal semua nama2 ubat untuk budak2 kat rumah ni ...

Mak Wardah said...Reply To This Comment

Salam kenal, comelnya dia...

NM02 said...Reply To This Comment

@fiza

ye la fiza, mmg dia nmpk susut pun skang ni. harap tk berpanjangan lah...

NM02 said...Reply To This Comment

@~ yus ~

aarrrr???? kurus???? haah la.. cuping telinga. hehehe

NM02 said...Reply To This Comment

@☆♥L@dy @yU♥☆

maceh awak!. hehehe

Sue-Rya Qistina said...Reply To This Comment

saya mase si bam bam kecik lg, plg risau bab kesihatan dia. dah 2x kena neb. since dok taska, penyakit 3 serangkai tu on off. now dah dok ngan babah, alhamdulillah. 3 serangkai tu jarang sgt dtg. :)

* hug kiss qays ketat2 *

NM02 said...Reply To This Comment

@ejaMaria

senang jugak la... time dia meneran marah bila nak susu je...

NM02 said...Reply To This Comment

@Mimy Hamid

syukur sgt kenek tu panel wak. kalu tidak dh baper la nak kena bayar. pakar lak tu...

NM02 said...Reply To This Comment

@wahida

tapi aku tk dpt nak pacak anak patung la kat kek tu mcm yg kau ckp kat danah pg tadi...

NM02 said...Reply To This Comment

@Mak Wardah

hi.. nnt kita follow ok...

ieda said...Reply To This Comment

alor2 ... comel ..
ciann , beralih bulan lah nie dikk
normal buat bb kalau mereka demam
cuma kena xtra care ajelah

lepas nie dah tahu , kalau boleh jgn pakaikan dia baju nipis2 dan short2 .. mgkin sbb qays x tahan sejuk , cuaca lagi satu punn
x menentu skrg nie , org dewasa pun dikk silih berganti demam nyee huhu

wan nurul hezrina said...Reply To This Comment

alololo cian dier..get well soon qay..qay mesti kuat..good boy!

qemaishak said...Reply To This Comment

jadi kupu2 malam biasa kalau baby demam, pastu g keja mata cam burung hantu ekeke..moga qay cepat siaht:)

wantie said...Reply To This Comment

alolo ciannya dia kecik kecik dah kena pakai menda tu

Daddy Ziyyad said...Reply To This Comment

Ohhh..ni 1st time lah Qays kena ambik nebuliser? Kena jaga betul2...kalau boleh, fully breastfeeding..sebab baby on formula milk mmg mudah sakit...ni pengalaman saya jumpa ribuan patients kot sejak 9tahun++ lepas plus pengalaman dgn anak anak saya sendiri..

kakcik said...Reply To This Comment

Kecik lagi Qays dah kena ambik nab... kesian dia.

Zana Adieyza said...Reply To This Comment

semoga qays cepat sembuh yer syg.. mummy qays tlg ciumkan qays untuk aunty zana boleh?? hehehe..

Qhaifa Nur said...Reply To This Comment

budak kalau dah biasa dgn org dan tak kisah lagi senang..bole gelak2 ....

moga qays cepat sembuh...baru senang mama nak kerja....

kayzie said...Reply To This Comment

lama tak msuk sni tgk qays..makin encem..:)

Dee said...Reply To This Comment

itulah lumrah org ada anak..dan itu jugalah bahan entry dia hari2..hahaha..

mekjah..nti jgn lupa share celebration kau ngan kak jah eh..mau tgk gambar food lak..hehehe..

NM02 said...Reply To This Comment

@Daddy Ziyyad

ye la DZ. kite pun pada mula tak mau kasi ank rasa sedut gas tu, tp sbb kahak dia terlampau tebal bunyinye.. so kite terpaksa...



NM02 said...Reply To This Comment

@Zana Adieyza

bolehhh...

NM02 said...Reply To This Comment

@Dee

beres kak dee. esok ye

mummysyafie said...Reply To This Comment

bila anak² dah besar ni jarang la tido malam terganggu. tapi bila dalam keadaan tak sihat, kiter sebagai mak yang lebih berjaga..sian Qays dah kena nab..tapi atlis kahak tu berkurangan lepas nap kan.

mummysyafie said...Reply To This Comment

bila anak² dah besar ni jarang la tido malam terganggu. tapi bila dalam keadaan tak sihat, kiter sebagai mak yang lebih berjaga..sian Qays dah kena nab..tapi atlis kahak tu berkurangan lepas nap kan.

Munnafendy said...Reply To This Comment

hola! (balas balik..hehe)

ciannya qays.kita ni klau selesema pun tak lalu nk buat apa...inikan plak budak2.besar dah die eh? hari tu rasa mcm baru je baca entry akak bsalin kt blog kak wahida.

eh.betul la.akak dah slim.berkat bpantang kot?? hihihihi